از زندگی با قاچاقچیان تا رشادت های زنان دزفولی

به گزارش وبلاگ بارزند، اولین روز از چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت برخط برگزار گردید.

از زندگی با قاچاقچیان تا رشادت های زنان دزفولی

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ بارزند، اولین روز از عظیم ترین رویداد سینمایی مستند کشور به شیوه ای متفاوت از سال های گذشته و این بار در هیاهوی کرونا برگزار گردید. چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت که به نمایش یک سال کوشش مستندسازان می پردازد در روز های قرنطینه به صورت برخط (آنلاین) مهمان خانه های سینما دوستان است. پلتفرم هاشور در این دوره به عنوان خانه جشنواره به پوشش بخش های مختلف و تمام محتوای تولیدی در جشنواره می پردازد و پلتفرم های تیوا، نماوا و فیلیمو اکران عمومی آثار را برعهده دارند.

با وجود اینکه نفس سینما به حضور تماشگران و تماشای آثار روی پرده نقره ای وابسته است، اما شیوه برگزاری برخط (آنلاین) یاری کرد تا مردم و سینما دوستان از جای جای ایران بتوانند همراه عظیم ترین رویداد سینمای مستند باشند. شاید این شیوه از برگزاری نقطه عطفی برای تمرکز زدایی از تهران و تقسیم عادلانه محصولات فرهنگی در همه جای ایران باشد. البته نگرانی جدی که در این میان وجود دارد، مساله قاچاق و زیرپا نهادن حق امتیاز آثار توسط سودجویان است که می تواند ضربه عظیمی به سینمای مستند بزند. به ویژه اینکه سینمای مستند در مقایسه با سینمای داستانی وجه تجاری کمرنگ تری دارد و ضربه مالی وارده به یک مستندساز جبران ناپذیرتر از یک کارگردان فیلم داستانی است. با این حال دست اندرکاران چهاردهمین جشنواره سینمایی مستند برای مقابله با قاچاق آثار تمهیداتی اندیشیده اند که از جمله آن ها می توان به ایجاد محدودیت در زمان نمایش فیلم ها و نمایش هر فیلم در یک روز و بازه زمانی محدود و فراهم کردن دسترسی به محتوای ارائه شده فقط برای آی پی های ایرانی اشاره نمود. به علاوه مسئولان برگزارنماینده این رویداد اعلام کردند که با هماهنگی های اجرا شده با مجموعه ساترا، متخلفان ظرف 24 تا 48 ساعت شناسایی می شوند.

روز شروعین جشنواره با نشست رسانه ای شروع شد محمد حمیدی مقدم؛ دبیر جشنواره به تشریح بخش های مختلف پرداخت. بخش های مختلفی این دوره از جشنواره سینما حقیقت که در دو قسمت ملی و بین الملل برگزار می گردد؛ شامل کارآفرینی، شهید آوینی و کرونا است. بخش کرونای جشنواره مستند در این دوره بسیار اهمیت دارد، زیرا سینمای مستند ظرفیت تبدیل شدن به یک مرجع و منبع برای رجوع پژوهشگران و امکان ثبت وقایع را دارد. به همین جهت بخش کرونا می تواند در ثبت تاریخی وقایع روزگار همه گیری کرونا بسیار موثر باشد. از طرفی مستندساز به دلیل نگاه موشکافانه و هنری که دارد می تواند زوایای مختلف این بحران را ببیند و کادر دوربین خود را در صحنه ای ببندد که از چشم عموم پنهان مانده است.

بخش شهید آوینی نیز مانند سالیان گذشته به آنالیز و نمایش آثاری می پردازد که در حوزه دفاع مقدس و مستندسازی جنگ هستند. بخش کارآفرینی نیز از منظر مالی، بازاریابی و رشد و پیشرفت در این حوزه اختصاص دارد.

در چهاردهمین دوره از جشن سینمای مستند ایران کارگاه های آموزشی هم با حضور اساتیدی از کشور های مختلف برگزار می گردد که به جهت برخط بودن می تواند مخاطبان گسترده ای را با خود همراه کند. کارگاه های برگزار گردیده در روز اول از این رویداد، کارگاه مستندسازی با تدریس جیمز لانگی بود. لانگی به ساخت مستند در مناطق جنگی پرداخت و از تدوین در فیلم مستند و فیلمنامه نویسی گفت و در ادامه پیامی هم برای فیلمسازان جوان داشت. فیل ریس؛ مدرس دیگر کارگاه جشنواره با عنوان روایتگری با مستند های جستجوگرایانه بود و در این کارگاه علاقه مندان از تاثیر مستند در تغییر نگاه سیاست مداران آموختند. بتسی مک لین در کارگاه دیگر تعریفی از مستند ارائه داد.

بخش جنبی دیگر جشنواره که از تلویزیون تعاملی تیوا به نمایش در آمد، بخش فیلم خبر بود که در این قسمت فیلمسازان با یکی از منتقدان به تبادل نظر نشستند. در این بخش که درواقع نقد و آنالیز آثار بود، امین قدمی؛ کارگردان مستند دز هنوز از شهر من رد می گردد روایتی از زنان در روز های شروعین جنگ تحمیلی در خلل بمباران شهر دزفول داشت. او در این مستند از آرشیو رادیو های عربی استفاده نموده بود که بخشی از آن را با جستجو میان محلی یافته بود.

مریم ایزدی؛ کارگردان فیلم به یک آن از معلولیت محدودیت نیست گفت و در فیلمش زندگی زن معلولی را به تصویر کشیده بود که معلولیت خود را در قالب یک نقص ندیده و به کوششش ادامه داده بود. محیط زیست نقش پررنگی در روز شروعین جشنواره داشت و فراز فداییان با آخرین نفس ها دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه را واکاوی نموده بود. فتح الله امیری و نیما عسگری هم با سوژه ای متفاوت به طبیعت ایران پرداخته بودند. هوبره به کارگردانی فتح الله امیری و نیما عسگری روایتی از پرنده کمیاب ایرانی است که به کشور های عربی قاچاق می گردد. امیری که 9 سال برای ساخت این اثر زمان گذاشته از زندگی پنهانی در میان قاچاقچیان برای ساخت این فیلم گفت و از خطرات و چالش هایی که برای آن تحمل کرد، روایت کرد.

انتها بخش روز شروعین چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی بود. در این رویداد که با اجرای منصور ضابطیان برگزار گردید و مخاطبان به صورت برخط آن را دنبال می کردند، فیلمی به کارگردانی حامد کلجه ای پخش ش که در این فیلم ناصر فکوهی؛ انسان شناس و جامعه شناس روایتی از زنده یاد داشت و برش هایی از آثار مرحوم سینایی هم به نماش درآمد. مهمانان این رویداد گیزلا؛ سینایی؛ همسر مرحوم، مهرداد اسکویی؛ مستندساز و مرتضی رزاق کریمی؛ قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بودند که هر کدام از خاطرات خود با زنده یاد سینایی و صندلی او در فرهنگ و هنر ایران گفتند.

در مجموع تجربه برگزاری روز اول از چهاردهمین جشنوراه سینما حقیقت به شیوه برخط اتفاق نو و جدیدی بود که می توان از دست آورد های آن برای جشنواره های آینده استفاده کرد. باید دید که نحوه برخورد با متخلفانی که اقدام به کپی آثار می نمایند، به چه شیوه انجام می گردد و جشنواره چقدر در حفظ امنیت آثار کوشش می نماید. روز شروعین به جهت نظم در برگزاری و هماهنگی میان پلتفرم ها (نماوا، تیوا، فیلیمو و هاشور) مثبت ارزیابی می گردد، اما با این حال لزوم توجه به گسترش زیرساخت های اینترنتی بسیار احساس می گردد و وزارت ارتباطات باید عزم جدی در این مورد داشته باشد.

همچنین مساله بسیار مهم توجه نهاد قانون گذار و نهاد مجری و ناظر بر امر حق امتیاز است که در این شرایط و با برخط شدن رویداد های هنری باید جدی گرفته گردد و در واقع این موضوع باید به مطالبه عمومی هنرمندان، دست اندرکاران جشنواره ها و مردم تبدیل گردد، زیرا آسیب به بدنه سینما به منزله آسیب به هنر ایران است که تبعات آن می تواند جبران ناپذیر باشد.

چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل همه گیری ویروس کرونا و به صورت برخط (آنلاین) 25 آذر تا دوم دی در حال برگزاری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "از زندگی با قاچاقچیان تا رشادت های زنان دزفولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از زندگی با قاچاقچیان تا رشادت های زنان دزفولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید