2 بازارچه صنایع دستی بزودی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد

به گزارش وبلاگ بارزند، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور برطرف دغدغه های بزرگ صنعتگران برای فروش محصولات چهار بازارچه صنایع دستی در استان در حال احداث است که 2 بازارچه در صورت تامین اعتبار تا انتها سال به بهره برداری می رسد

2 بازارچه صنایع دستی بزودی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد

محمدبهروز عیسی زهی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های وبلاگ بارزند از زاهدان ، اظهارداشت: بازارچه صنایع دستی کلپورگان در روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای ایران که در سال 96 به ثبت جهانی رسیده، هم اینک با 9 غرفه در حال ساخت می است و 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: بازارچه صنایع دستی زابل نیز دارای 10 غرفه است که بین 60 تا 70 درصد مراحل کار صورت گرفته و امیدواریم هرچه سریعتر آماده و بهره برداری گردد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بازارچه صنایع دستی در زاهدان با عنوان سرای ملک با 25 تا 30 غرفه و بازارچه تنگ سرحه در روستای ملی حصیربافی تنگ سرحه نیز در صورت تامین اعتبار سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

وی بیان نمود: این بازارچه ها در شهرستان هایی راه اندازی می شوند که بیشترین صنعتگر را دارند.

عیسی زهی ادامه داد: در کنار این بازارچه ها در طول سال به مناسبت های مختلف بازارچه های موقت راه اندازی می گردد و غرفه ها به صورت رایگان در اختیار صنعتگران قرار می گیرد.

وی گفت: بعلاوه بازارچه های نوروزی در ایام نوروز در مکان هایی که بیشترین تردد مسافر را دارند راه اندازی می گردد که صنعتگران می توانند از این فرصت به نحو احسنت استفاده نمایند اما متاسفانه طی 2 سال اخیر این بازارچه ها به علت کرونا تعطیل شده که امیدواریم از سال آینده راه اندازی شوند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بازارچه های فصلی نیز به مناسبت های مختلف مانند دهه فجر در بعضی شهرستان ها راه اندازی می شوند و هرساله به مناسبت روز یا هفته روستا صنعتگران این استان در نمایشگاهی که در تهران برگزار می گردد شرکت می نمایند.

وی گفت: بعلاوه در تعامل با منطقه آزاد چابهار مقرر شده در صورت ایجاد فرصت صنعتگران بتوانند برای فروش محصولاتشان به این شهرستان اعزام شوند.

عیسی زهی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز فروش صنعتگران سیستان و بلوچستان کمتر شده اما خوشبختانه بعلت اینکه صنایع دستی این استان وابسته به حضور و وجود جهانگرد نیست نسبت به سایر استان ها صدمات کمتری به این حوزه وارد شده است.

وی اضافه کرد: مقدار فروش نسبت به قبل تا حدودی کاهش یافته که در این زمینه علاوه بر کرونا تحریم ها نیز بسیار تاثیرگذار بوده زیرا باعث افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی برای صنعت سوزن دوزی، سکه دوزی و غیره شده که این امر افزایش دستمزدها را نیز در پی داشته و باعث بالارفتن قیمت محصول شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه امروز در عصر ارتباطات زندگی می کنیم فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای فروش صنعتگران ایجاد نموده تا بتوانند از این فضا به نحو احسنت استفاده و از فروش خوبی بهره مند شوند.

وی گفت: صنعتگران زیادی در سیستان و بلوچستان فعالیت می نمایند اما حدود 12 هزار صنعتگر شناسه دار برای دریافت مجوز اقدام نموده و در سامانه ثبت شده اند.

عیسی زهی اضافه کرد: صنعتگران در شهرستان های مختلف استان از حداقل توانمندی های لازم برای دریافت مجوز برخوردارند اما باید نیرو، امکانات و ابزار لازم وجود داشته و صنعتگران نیز برای دریافت مجوز تمایل داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از استان هایی هستیم که با قاطعیت می توان گفت در هر خانواده بلوچ زن و دختر آن خانواده با کار سوزن دوزی آشنا بوده و نسل به نسل این هنر را به دختران منتقل می نمایند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان به بیمه صنعتگران نیز اشاره نمود و گفت: از سال 89 تا 93 صنعتگران شناسه دار می توانستند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند اما باوجود اطلاع رسانی فراوان متاسفانه حدود 500 تا 600 نفر برای بیمه اقدام کردند و هم اینک این روال بعلت کمبود اعتبارات بسیار کمرنگ شده است.

وی بیان نمود: حدود 700 تا 800 نفر از صنعتگران استان نیز تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارند که از این بیمه بعلت اعتبارات کمتر نسبت به بیمه تامین اجتماعی استقبال زیادی صورت نمی گیرد و امیدواریم هرچه سریعتر برای بیمه تامین اجتماعی اعتباری از سوی دولت اختصاص یابد تا صنعتگران بیشتری در استان زیر پوشش این بیمه قرار گیرند.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "2 بازارچه صنایع دستی بزودی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 بازارچه صنایع دستی بزودی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید