رونق دوباره صنایع دستی گلستان مستلزم نگاه ویژه مسئولان است

به گزارش وبلاگ بارزند، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، رونق دوباره صنایع دستی گلستان مستلزم نگاه ویژه مسئولان است.

رونق دوباره صنایع دستی گلستان مستلزم نگاه ویژه مسئولان است

گلستان با وجود چشم اندازهای کم نظیر، منظره ها رویایی و پیشینه تاریخی همیشه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است و در کنار این جاذبه ها، صنایع دستی آن بواسطه سکونت اقوام مختلفی مانند فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی ها، بلوچ و قزاق ها نسبت به سایر منطقه ها کشور دارای تنوع بیشتری است بطوریکه هر مسافر و گردشگری را سرشوق می آورد.

فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش های رامیان و مینودشت، سوزن دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و دوخت های سنتی پوشاک از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارد.

این روزها با توجه به شرایط کرونایی و کم شدن تعداد مسافران و گردشگران، افزایش چندین برابری قیمت مواد اولیه و بعلاوه سخت شدن شرایط صادرات ناشی از فشارهای تحریم، حال هنرمندان صنایع دستی گلستان خوب نیست و جمعی از آنان در گفت و گو با خبرنگار، نگاه ویژه دولت مردمی سیزدهم به این بخش به عنوان یکی از منابع درآمدی و اشتغالزایی مردم استان را خواهان شدند.

وجود 30 هزار هنرمند صنایع دستی در گلستان

30 هزار هنرمند صنایع دستی گلستان در بیش از 80 رشته بومی و غیربومی از جمله فرش دستبافت، ابریشم بافی، نمدمالی، البسه محلی اقوام، زیور آلات ترکمنی، حصیر بافی، سوزندوزی ترکمن و جاجیم بافی فعالیت می نمایند که به گفته کارشناسان این حوزه 27 هزار نفر از آنان پرونده فراوری انفرادی و مابقی کارگاه فراوریی یا کارت شناسایی دارند.

حسین کاظمیان، دارنده مجموعه آموزشی و کارگاهی فراوریات چرمی پیرامون اینکه رونق دوباره صنایع دستی گلستان مستلزم نگاه ویژه مسئولان است، گفت: این مجموعه آموزشی و کارگاهی زیر نظر میراث فرهنگی با اشتغالزایی برای 28 نفر که 80 درصد آنان زنان سرپرست خانوار هستند در گنبدکاووس فعالیت دارد.

وی حقوق پرداختی به هر یک از هنرمندان همکار با این مجموعه را حدود 20 تا 25 میلیون ریال اعلام نمود و گفت: برای بیمه کردن هر یک از این نیروها باید ماهانه 10 تا 12 میلیون ریال حق بیمه به عنوان کارفرما پرداخت کنم و در صورت کم کردن این مبلغ از حقوق کارگران در عمل دستمزد کمی عاید آنان می گردد لذا بیشترشان بیمه نیستند و در خانه کار می نمایند.

کاظمیان کاهش حق بیمه هنرمندان، تسهیل شرایط دریافت تسهیلات برای توسعه فعالیت، برطرف موانع برای صادرات و بعلاوه ایجاد بازارچه صنایع دستی به عنوان محلی مطمئن برای فروش فراوریات هنرمندان را از جمله احتیاجهای فعالان این عرصه دانست.

ضرورت راه اندازی کارخانه فراوری مواد اولیه

این هنرمند صنایع دستی ادامه داد: گلستان به واسطه جمعیت قابل توجه دام، ظرفیت خوبی در بحث فراوری پوست گاو و گوسفند دارد اما به علت نداشتن کارخانه چرم سازی، مجبور به خرید چرم از خارج از کشور و استان های دیگر برای فراوری محصولات خود هستیم که باعث افزایش قیمت تمام شده هر محصول می گردد.

حصل خانجانی، فعال رشته بافته های داری گفت: با وجود اینکه گلستان یکی از قطب های پرورش دام و فراوری پشم شناخته می گردد به علت نبود کارخانه ریسندگی صنعتی، هنرمندان فعال در عرصه فراوری فرش مجبور به خرید الیاف مورد احتیاج خود از سایر استان ها هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد احتیاج برای فراوری فرش ترکمن پشم است در صورت فعالیت کارخانه ریسندگی و بعلاوه کارگاه های رنگ رزی قوی فراوری فرش ترکمن در استان رونق بیشتری پیدا می نماید.

افزایش 10 برابری قیمت مواد اولیه

خانجانی گفت: افزایش 10 برابری قیمت مواد اولیه و بعلاوه پرداخت مبلغ مضاعف برای حمل آن از نقاط دیگر، فشار مضاعفی به فعالان این عرصه می آورد و از طرف دیگر فروش و صادرات محصولات به علت شرایط تحریم با مسائل زیادی روبرو است.

این هنرمند با اشاره به بازار پسندی فرش دست بافت در بازارهای کشورهای همسایه از مسوولان خواست به وسیله اتاق بازرگانی و اتاق تعاون ایران در بحث صادرات فرش ترکمن اقدام نمایند تا انگیزه فعالان این رشته برای توسعه فعالیت بیشتر گردد.

وی تسهیل امور برای ایجاد کارگاه فراوریی فرش ترکمن با گرایش های بازسازی، رنگ رزی و طراحی و ساماندهی کیفیت بخشی به فراوریات داری و فراهم کردن زمینه فعالیت کارخانه ریسندگی را از مهمترین احتیاجهای هنرمندان صنعت فرش در استان اعلام نمود.

خانجانی که برای حدود 100 هنرمند به صورت غیرمتمرکز اشتغالزایی نموده، گفت: زنان روستایی و عشایری بعد از فراگیری آموزش های لازم محصولات داری را در خانه های خود فراوری می نمایند.

صدیقه محمدرضاپور، دیگر هنرمند گلستانی هم از قیمت بالای نخ برای جاجیم بافی گلایه کرد و گفت: هنرمندان این رشته با یک کیلو نخی کیلویی یک میلیون ریال می توانند 2 عدد جاجیم یک متری ببافند.

لزوم برگزاری نمایشگاه ها

وی ادامه داد: با توجه به کم شدن مشتری در شرایط مالی فعلی هر یک عدد جاجیم یک متری به قیمت حدود یک تا یک میلیون و 100 هزار ریال در بازار به فروش می رسد که با کسر کردن هزینه دستمزد مبلغ ناچیزی دست فعالان این عرصه را می گیرد.

وی از مسئولان خواست برای یاری به هنرمندان جاجیم باف که با زحمت فراوان و کوشش شبانه روزی آثار دستی زیبا خلق می نمایند تسهیلات بلاعوض پرداخت نمایند تا حداقل بتوانند مواد اولیه برای فراوریات خود را خریداری نمایند.

محمدرضاپور با اشاره به کم شدن مشتری به علت شرایط مالی و کاهش تعداد نمایشگاه های استانی و کشوری با شیوع کرونا از مسئولان خواست زمینه فعالیت دوباره نمایشگاه ها در شهرستان های مختلف را فراهم نمایند.

تامین مواد اولیه با قیمت مناسب

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اعلام نمود: برای یاری به هنرمندان رایزنی با کارخانه های تامین نماینده مواد اولیه در داخل کشور از جمله نخ مورد احتیاج محصولات صنایع دستی مانند پارچه بافی و جاجیم بافی در حال اجرا است تا مواد اولیه با قیمت مناسب به دست هنرمندان برسد.

مریم حاجی ابراهیمی گفت: با توجه به ظرفیت خوب گلستان در حوزه دامپروری، راه اندازی کارخانه های ریسندگی و چرم سازی در کاهش هزینه های تامین مواد اولیه صنایع دستی موثر است و می طلبد سرمایه گذاران بخش خصوصی در این عرصه ورود نمایند.

ساخت 6 بازارچه دائمی صنایع دستی گلستان در مراحل پایانی است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت که با بهره برداری از 6 بازارچه دائمی صنایع دستی در نقاط گوناگون که در مراحل پایانی ساخت قرار گرفته است، گامی گره گشا برای رونق فراوری صنایع دستی استان برداشته می گردد.

حاجی ابراهیمی اظهارداشت: با توجه به تعداد بالای هنرمند و پراکندگی آنان در استان، ایجاد محل های متمرکز و دائم فروش مانند بازارچه های صنایع دستی در همه شهرهای گلستان لازم است.

وی اضافه کرد: در سالهای اخیر 2 بازارچه دائمی صنایع دستی در علی آبادکتول، یک بازارچه در گنبدکاووس، یک بازارچه در کلاله و یک بازارچه در آق قلا فعال شده و 6 بازارچه در آق قلا، کردکوی، گرگان، گالیکش، مراوه تپه و مینودشت در دست ساخت است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: بعلاوه 12 فروشگاه مجازی صنایع دستی در استان راه اندازی شده و 67 هنرمند نیز در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند.

پرداخت 54 میلیارد ریال تسهیلات کرونایی

حاجی ابراهیمی گفت: هزار و 200 صنعتگر فعال در حوزه صنایع دستی گلستان پس از اثر شیوع کرونا متحمل خسارت 500 میلیارد ریالی شدند که تا به امروز به 668 نفر 54 میلیارد و 220 میلیون ریال تسهیلات 12 درصدی با بازپرداخت 2 ساله پرداخت شد.

وی اعلام کرد: بعلاوه در این مدت 43 میلیارد و 550 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی به 284 طرح و چهار میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه از محل تفاهم نامه با آستان قدس رضوی به 14 طرح و 2 میلیارد و 830 میلیون ریال یاری بلاعوض به 33 هنرمند پرداخت شد.

وی فرش دستبافت، ابریشم بافی، نمدمالی، البسه محلی اقوام، زیور آلات ترکمنی، حصیر بافی، سوزندوزی ترکمن و جاجیم بافی را از جمله صنایع دستی شاخص گلستان برشمرد و گفت: این استان دارای 30 هزار هنرمند فعال در بیش از 80 رشته صنایع دستی بومی و غیر بومی است که 27 هزار نفر آنان پرونده فراوری انفرادی و مابقی کارگاه فراوریی یا کارت شناسایی دارند.

فراوری 741 میلیارد ریال محصولات صنایع دستی در گلستان

حاجی ابراهیمی با اشاره به ارزش 741 میلیارد ریالی فراوریات صنایع دستی گلستان در 2 سال گذشته اضافه کرد: پارسال 406 میلیارد و 808 میلیون ریال معادل یک میلیون و 849 هزار و 130 دلار محصولات صنایع دستی استان به صورت چمدانی و گمرکی صادر شد.

وی اضافه کرد: آمار صادرات صنایع دستی استان در 6 ماهه نخست سال جاری هم به صورت چمدانی 19 میلیارد و 85 میلیون ریال معادل 71 هزار و 674 هزار دلار بود.

منبع: همگردی

به "رونق دوباره صنایع دستی گلستان مستلزم نگاه ویژه مسئولان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق دوباره صنایع دستی گلستان مستلزم نگاه ویژه مسئولان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید