زنی که در بلاروس چهره شد؛ از نوازندگی فلوت تا اپوزیسیونی دولت، عکس

به گزارش وبلاگ بارزند، جماران نوشت: ماریا کولسنیکووا، عضو شورای هماهنگی مخالفان، و تنها کاندیدا از سه کاندیدای زن در انتخابات ریاست جمهوری اخیر که هنوز در بلاروس باقی مانده بود، توسط چند مرد ناشناس که ماسک به چهره داشتند، ربوده شده است.

زنی که در بلاروس چهره شد؛ از نوازندگی فلوت تا اپوزیسیونی دولت، عکس

بنا به گزارش هایی ماریا کولسنیکووا از رهبران برجسته اپوزیسیون بلاروس توسط افرادی ناشناس ربوده شده است. هنوز معلوم نیست چه کسانی در ربودن او دست داشته اند.

به گفته خبرگزاری ها و به نقل از شاهدان عینی، بامداد دوشنبه چند ناشناس با جامه سیاه خانم کولسنیکووا را در مرکز شهر مینسک به داخل یک مینی بوس کشانده و با خود برده اند.

به گفته یک شاهد، در جریان کشمکش بین خانم کولسنیکووا و این افراد تلفن همراه او روی زمین افتاد ولی یکی از آنها تلفن را برداشت و خودرو به سرعت از محل حادثه دور شد. متحدان خانم کولسنیکووا گفتند در حال آنالیز این گزارش هستند و عدم امکان برقراری تماس با تعدادی از همکاران او باعث شده که در خصوص امنیت آنها نیز نگران باشند.

پلیس می گوید در این ماجرا دست نداشته و در جستجوی عاملان این آدم ربایی است.

کولسنیکووا، کنشگر سیاسی 38 ساله، از نامدارترین چهره های اپوزیسیون بلاروس است که برای تحول مسالمت آمیز کشور مبارزه می کند. وی تنها کاندیدا از سه کاندیدای زن در انتخابات ریاست جمهوری مردادماه است که هنوز در بلاروس باقی مانده بود.

وزارت کشور بلاروس تایید نموده است که در جریان تظاهرات گسترده روز یکشنبه، 633 نفر دستگیر شده اند.

خانم کولسنیکووا یکی از منتقدان سرسخت الکساندر لوکاشنکو رهبر بلاروس است و در سازماندهی تظاهرات گسترده هفته های اخیر در اعتراض به تقلب در رای گیری انتخابات ریاست جمهوری نقش مهمی ایفا نموده است.

لوکاشنکو تقلب در انتخابات را تکذیب نموده و قدرت های خارجی را به راه اندازی انقلاب و کوشش برای سرنگون کردن حکومتش متهم نموده است.

کولسنیکووا کیست؟

ماریا کالسینکاوا که بیشتر با نام ماریا کولسنیکووا شناخته می گردد متولد 24 آوریل 1982 در مینسک است. پدر و مادر او مهندس بودند و او یک خواهر به نام تاتیانا دارد.

وی در سن 17 سالگی، تدریس فلوت را در یک سالن ورزشی (خصوصی) در مینسک آغاز کرد و در ارکستر کنسرت آموزشگاهک ملی جمهوری بلاروس نواخت. وی از آموزشگاه موسیقی بلاروس به عنوان نوازنده و رهبر فلوت فارغ التحصیل شد.

وی در سن 25 سالگی آغاز به تحصیل در زمینه نواختن سازهای موسیقی سنتی در دانشگاه دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی در اشتوتگارت آلمان کرد.

او در سال 2012 دو مدرک در زمینه موسیقی سنتی و موسیقی نو را دریافت کرد.

در دهه 2010، او پروژه های فرهنگی بین آلمان و بلاروس را سازمان دهی کرد.

در سال 2017 ، او در بنیانگذاری یک مجموعه هنری (Artemp) شراکت کرد.

با آغاز سال 2019، او به عنوان مدیر هنری باشگاه فرهنگ OK16 در مینسک آغاز به کار کرد.

زندگی سیاسی

در ماه مه سال 2020، کولسنیکووا به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ویکتار باباریکا پیوست و مدیر کارزار انتخاباتی وی شد و پس از رد صلاحیت باباریکا، به حمایت از کارزار انتخاباتی سوتلانا تیخانوفسکایا روی آورد.

در اوایل سپتامبر سال 2020 وی تشکیل یک حزب سیاسی جدید (با هم) را اعلام نمود، که به طور مستقل از شورای انتقالی فعالیت می نماید.

اتحاد سه زن علیه آخرین دیکتاتور اروپا

سه زن برای خاتمه دادن به نزدیک به 3 دهه حاکمیت الکساندرو لوکاشنکو برای انتخابات 9 اوت با هم متحد شده بودند: سوتلانا تیخانووسکایا، ورونیکا تسپکالو و ماریا کولسنیکووا.

این گروه، به نماد اپوزیسیون رژیم لوکاشنکو بدل شده بودند. الکساندر لوکاشنکو آخرین دیکتاتور اروپا به شمار می رود و از سال 1994 قدرت را در دست دارد.

الکساندر لوکاشنکو بارها تاکید نموده بود که نمی تواند باور کند که زنان می توانند در این انتخابات پیروز شوند. وی در ماه مه (3 ماه پیش از انتخابات) گفت: قانون اساسی ما برای زنان نیست. جامعه ما آنقدر پخته نیست که به زنان رای دهد. چون در قانون اساسی ما رئیس جمهوری قدرت زیادی دارد.

ماریا کولسنیکووا در پاسخ گفته بود: این حرف های لوکاشنکو جنسیت زده بود. وی گفت: ما از مردم بلاروس فقط عشق و حمایت گرفتیم.

شعار او عشق به مردم بود و همیشه با دستانش نمادش را که عشق بود به مردم نشان می داد.

او محبوبیت زیادی نزد مردم بلاروس دارد.

آدم ربایی

در 7 سپتامبر سال 2020 کولسنیکوا توسط ماسک پوشان در مینسک ربوده شد.

اگر ربودن خانم کولسنیکووا تایید گردد این اقدام همزمان با تشدید فشارهای حکومت برای جلوگیری از ادامه اعتراضات و فعالیت شورای هماهنگی مخالفان صورت می گیرد. حکومت بلاروس این کمیته را به توطئه برای سرنگونی الکساندر لوکاشنکو متهم نموده است.

ماریا کولسنیکووا، ورونیکا تسپکالو و سویتلانا تسیخانوسکایا هر سه در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس کاندیدا شدند ولی بعد هر سه نفر متحد شده و از کاندیداتوری خانم تسیخانوسکایا حمایت کردند.

چند روز پس از برگزاری انتخابات، خانم تسیخانوسکایا به لیتوانی و خانم تسپکالو به لهستان گریخت.

اولگا کووالکووا یکی دیگر از رهبران مخالفان که روز شنبه به لهستان رفت می گوید دولت به او گفته بود که در صورت ماندن در بلاروس دستگیر خواهد شد.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای ربوده شدن ماریا را محکوم، و خواهان آزادی فوری او و دیگر رهبران معترضان شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از دولت بلاروس خواسته که همه بازداشت شدگان اعتراضات انتخاباتی را که از حدود یک ماه قبل تا به امروز دستگیر شده اند را فورا آزاد کند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "زنی که در بلاروس چهره شد؛ از نوازندگی فلوت تا اپوزیسیونی دولت، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنی که در بلاروس چهره شد؛ از نوازندگی فلوت تا اپوزیسیونی دولت، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید