جنگ اتیوپی؛ تخریب فرودگاه شهر ملکه سبا ، 700 زن باردار در کمپ آوارگان سودان

به گزارش وبلاگ بارزند، آژانس بچه ها سازمان ملل اعلام نمود که حدود 2.3 میلیون کودک به یاری فوری در مناطق جنگی اتیوپی احتیاج دارند.

جنگ اتیوپی؛ تخریب فرودگاه شهر ملکه سبا ، 700 زن باردار در کمپ آوارگان سودان

ارتش اتیوپی در روز گذشته به شکلی کاملا قاطعانه تهدید کرد که برای براندازی دولت محلی ناحیه تیغرای (تیگرای) به مکله پایتخت این منطقه حمله خواهد نمود.

به گزارش وبلاگ بارزند، ارتش اتیوپی همچنین به نیم میلیون غیرنظامی ساکن این مناطق برای فرار هشدار داد و حملات آینده اش را بی رحمانه خواند.

دژنه تسگای سخنگوی ارتش دولت فدرال روز یکشنبه به گزارشگران محلی با تهدید به محاصره شهر مکله گفت: نبرد سرنوشت ساز بعدی محاصره مکله با تانک است.

هشدار دولت فدرال برای تسلیم و فرار

او با هشدار به نیم میلیون نفر از ساکنان شهر مکله اضافه نمود: خود را نجات دهید. بخشنامه ای برای شما ابلاغ شده است که خود را از این حکومت جدا کنید و در غیر این صورت شامل هیچ لطف و مرحمتی نخواهید شد.

ده ها هزار اتیوپیایی برای فرار از جنگ دولت فدرال با محلیان تیغرای به اردوگاه های مرزی سودان پناه برده اند/عکس: خبرگزاری فرانسه

آبی احمد نخست وزیر اتیوپی و برنده جایزه صلح نوبل سال 2019، در روز یکشنبه از فرصت 72 ساعته ارتش برای تسلیم شدن نیروهای نظامی تیغرای اطلاع داد و اضافه نمود که بهتر است آنها قبل از حمله گسترده ارتش به مکله تسلیم شوند.

آبی احمد شامگاه یکشنبه در پیامی توییتری گفت: ما از شما می خواهیم ظرف 72 ساعت تسلیم شوید و تشخیص دهید که در نقطه بازگشت نیستید.

امکان اظهار نظر فوری نیروهای مبارز تیغرای در این زمان امکان پذیر نبود.

آبی احمد در اواسط آبان ماه یک جنگ نظامی را علیه جبهه آزادی بخش مردم تیغرای (TPLF) آغاز کرد. او نیروهای نظامی این منطقه را متهم کرد که به دو پایگاه نظامی دولت فدرال حمله نموده اند و حزب تیغرای را به سرپیچی و ایجاد بی ثباتی متهم کرد.

رهبران تیغرای سال ها بر اتیوپی تسلط داشته اند تا اینکه آبی در سال 2018 و پس از تظاهرات ضددولتی به قدرت رسید و نفوذ تیغرایی ها را محدود کرد.

موقعیت و نمایی از کشورهای اتیوپی، سودان و اریتره/ تیغرای در شمال اتیوپی واقع شده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران و مقامات تیغرای می گویند به شکلی ناعادلانه و با اتهام فساد مالی پاکسازی شده اند و آبی (رئیس جمهوری اتیوپی) رهبری نامآغاز است. آنها بر این باورند دوران رهبری آبی تمام شده و او به دلیل تعویق انتخابات بر این سمت باقی مانده است. دلیل تاخیر انتخابات در اتیوپی شیوع ویروس کرونا عنوان شده است.

جنجال کنونی حدود 3 ماه پیش و پس از سرپیچی حزب تیغرای از لغو انتخاباتی در سراسر کشور آغاز شد. آنها انتخاباتی را راه انداختند که از سوی دولت مرکزی غیرقانونی اعلام شد.

اینک جنگ در تیغرای شدت گرفته و هزاران نفر آواره شده اند.

به گزارش رویترز، رسانه های وابسته به دولت اتیوپی اظهار داشتند که نیروهای آزادی بخش دولت محلی تیغرای پس از اولتیماتوم 72 ساعته دولت فدرال برای تسلیم شدن، یک فرودگاه در شهر باستانی آکسوم را تخریب نموده اند.

یک مادر اتیوپیایی فرار نموده از مناطق جنگ زده اتیوپی که فرزندش را بغل نموده در اردوگاه ام راکوبه در شرق سودان/ عکس: خبرگزاری فرانسه

دبرتسیون جیبرمایگل رهبر نیروهای آزادی بخش دولت محلی تیغرای در باره تهدید آبی احمد گفت: این تهدید پوششی برای نیروهای نظامی فدرال برای تجدید قوا است. او دلیل این تجدید قوا را شکست نیروهای دولتی در 3 جبهه جنگ توصیف کرد.

هیچ کدام از طرفین جنگ اظهار نظری در باره این ادعاها ننموده است و تائید چنین ادعاهایی برای رسانه ها به دلیل قطعی اینترنت و تلفن و عدم دسترسی به منطقه مشکل است.

اوضاع بحرانی در کمپ آوارگان سودان

احتمالا صدها یا هزاران نفر از زمان آغاز جنگ میان دولت محلی تیغرای و ارتش دولت فدرال کشته و بیش از 40 هزار نفر به سودان گریخته اند.

کودک اتیوپیایی در مرکز انتقال پناهندگان در سودان- بیش از 2.3 میلیون کودک اتیوپیایی به یاری فوری احتیاج دارند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

شبکه خبری آلمانی rtl Today مستقر در لوکزامبورگ دراین باره نوشت:براساس برآوردهای صندوق جمعیت سازمان ملل متحد حدود 700 زن باردار در میان پناهندگان حاضر در کمپ های سودان حضور دارند.

سودان که در حال حاضر تحت فشارهای مالی با فقر سنگین دست و پنجه نرم می نماید، اردوگاه های بیشتری را برای پناه جویان بیشتر آماده می نماید.

امکانات و مراقبت های بهداشتی برای پناه جویان اتیوپایی در سودان بسیار محدود است.

براساس آمار کمیسیون پناهندگان سودان حدود 40 هزار نفر به مرزهای سودان پناه برده اند اما سازمان ملل می گوید تعداد مهاجران در ماه های آینده به 200 هزار نفر خواهد رسید.

آژانس بچه ها سازمان ملل اظهار داشت که حدود 2.3 میلیون کودک به یاری فوری در مناطق جنگی اتیوپی احتیاج دارند و هزاران کودک دیگر در اردوگاه پناهندگان در معرض خطر هستند.

از طرفی ترس از شیوع کووید-19 (کرونا) در میان پناهندگان اتیوپیایی در سودان وجود دارد. با وجود آنکه تا کنون موردی در میان پناهندگان گزارش نشده اما نیروهای امداد و نجات نگران شلوغی اردوگاه ها هستند.

بیشتر مراکز و تیم های پزشکی در این اردوگاه ها فاقد آنتی بیوتیک و داروهای ضد مالاریا هستند.

درگیری ها به مناطق دیگر نیز رسیده و راکت های شلیک شده تیغرای به منطقه هم مرز امهره در اتیوپی و کشور همسایه آنها اریتره نیز برخورد نموده است.

پناهجویان اتیوپیایی در حال ساخت خانه در اردوگاه ام راکوبه سودان/ عکس: خبرگزاری فرانسه

تقاضاهای بین المللی برای میانجگری از طرف سازمان ملل و کشورهای آفریقایی تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است.

شهر تاریخی اکسوم

شبکه تلویزیونی فانا اتیوپی در این باره گزارش داد: نیروهای آزادی بخش مردم تیغرای در شمال غربی مکله را تخریب نموده اند. این شهر در شمار اماکن ثبت شده یونسکو و یکی از مکان های محبوب گردشگری برای دنیایان است.

براساس گزارش های تاریخی این شهر یکی از اولین مراکز مسیحت دنیا است و در بعضی از گزارش های تاریخی ملکه سبا در این شهر زندگی نموده است.

یک زن فراری و فرزندش از جنگ اتیوپی فرار نموده و خود را به اردوگاه منطقه حمداییت در ایالت کسلا در شرق سودان رسانده است/ عکس: رویترز

گروهی از مهاجران اتیوپی که از جنگ ناحیه تیغرای فرار نموده به خود را به اردوگاه ام راکوبه در شرق سودان رسانده اند/ عکس: AP

منبع: عصر ایران

به "جنگ اتیوپی؛ تخریب فرودگاه شهر ملکه سبا ، 700 زن باردار در کمپ آوارگان سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ اتیوپی؛ تخریب فرودگاه شهر ملکه سبا ، 700 زن باردار در کمپ آوارگان سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید