خبرنگاران آنارشیسم بین المللی آمریکا

به گزارش وبلاگ بارزند، تهران- خبرنگاران- آمریکا در دوران دونالد ترامپ سیاست آنارشیسم بین المللی را در پیش گرفته است. هیات حاکمه کنونی این کشور در حال زیر پا گذاشتن همه تعهدات بین المللی و لطمه زدن به کلیه هنجارها، قواعد و حقوق بین المللی است.

خبرنگاران آنارشیسم بین المللی آمریکا

به گزارش خبرنگار وبلاگ بارزند، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از همان شروع کارزار انتخاباتی و پس از ورود به کاخ سفید بسیاری از پیمان های بین المللی را زیر سوال برد. وی که با شعار اول آمریکا وارد کاخ سفید شد، از همان زمان مخالفت خود را با توافقنامه ها و پیمان های بین المللی اظهار داشت و در دو سه سال اخیر به هرچه در این باره گفته بود بدون توجه به پیامدهای آن عمل کرد

خروج از توافق آب و هوایی پاریس، توافقنامه آسیا پاسیفیک و توافق برجام و پیمان دنیای سازمان ملل برای بهبود مهاجران و پناهندگان مهمترین توافقات بین المللی به شمار می آید. همچنین آمریکا به دلایل مختلف فعالیت های خود را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمان علمی و فرهنگی یونسکو کاهش داده یا تعلیق نموده است.

جدیدترین اقدام دونالد ترامپ خروج از معاهده آسمان های باز بود ترامپ روز پنجشنبه 1 خرداد به وبلاگ بارزند گفت که کشورش به بهانه نقض پیمان آسمان های باز از سوی روسیه، از این پیمان خارج می گردد.

ترامپ در این مورد گفت که به نظرم روابط خیلی خوبی با روسیه داریم. اما روسیه به این معاهده پایبند نبوده است. او گفت تا زمانی که روسیه نخواهد به این معاهده پایبند باشد، آمریکا از آن بیرون است.

معاهده آسمان های باز در سال 1992 در هلسینکی فنلاند به امضا رسید و اجرای آن از ابتدای سال 2002 میلادی شروع شد. معاهده آسمان های باز یکی از عظیم ترین کوشش های بین المللی برای هرچه شفاف تر کردن فعالیت های نظامی است، توافقنامه ای که بین 34 کشور دنیا امضا شده در مورد اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در مورد کلیه تحرکات و فعالیت های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن ها گردد، ایجاد شده است.

واکنش ایران

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دولت آمریکا در سه سال و نیم گذشته در حال زیر پا گذاشتن همه تعهدات بین المللی خود و لطمه زدن به کلیه هنجارها، قواعد و حقوق بین المللی است.

موسوی در این توییت اضافه نمود: فرایند یکجانبه گرایی و خروج آمریکا از توافقات بین المللی ادامه دارد. دولت آمریکا در سه سال و نیم گذشته در حال زیر پا گذاشتن همه تعهدات بین المللی خود و لطمه زدن به کلیه هنجارها، قواعد و حقوق بین المللی است که قطعا آنارشیسم را به دنبال خواهد داشت.

آنارشیسم ترامپی

چندجانبه گرایی رویکردی در جهت تقویت همکاری های سیاسی، مالی و امنیتی در دنیا نخستین بار در قرن بیستم به عنوان یکی از الگوهای دیپلماسی مطرح شد. در مفهومی ساده چندجانبه گرایی به معنای همکاری گروهی متشکل از چند دولت است. بریج و آلن جیمز نویسندگان فرهنگ دیپلماسی، چندجانبه گرایی را وسیله روابط در میان سه یا بیشتر از سه کشور در روابط دائمی یا موقت بین المللی می دانند. رابرت کوهن معتقد است چندجانبه گرایی عمل تطبیق و هماهنگی سیاست های ملی در بین سه کشور یا بیشتر با ترتیبات موقت یا از طریق نهادهای بین المللی است.

در مقابل چند جانبه گرایی، آنارشیسم کور بین المللی واقع شده است که تمامی آرمان های بین المللی بشر را زیر سوال می برد. آنارشیسم عریان آمریکا در دولت ترامپ در سه سال و نیم گذشته به نظم بین المللی و بسیاری از کشورهای مستقل آسیب رسانده است. این موضوع در کنار پدیده هایی همچون تروریسم و افراطی گری، مهاجرت، گرم شدن کره زمین و ده ها مساله دیگر ضرورت چندجانبه گرایی و همکاریهای بین المللی را بیش از پیش آشکار نموده است.

اعتقاد دونالد ترامپ بر سیاست یکجانبه گرایی و کوشش برای یکه تازی آمریکا سبب شده که این کشور در سه سال گذشته نوعی آنارشیسم را در مسائل دوجانبه و بین المللی در پیش بگیرد و این رویکرد موجب افزایش بیش از پیش اختلافات کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده است.

سازمان ملل روز 5 اردیبهشت را روز دنیای چندجانبه گرایی و دمکراسی برای صلح نامیده است. به همین مناسبت، جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی ویدئویی، با انتقاد از یکجانبه گرایی بعضی کشورها، دنیا را به همکاری و هم افزایی بین المللی در مقابل ویروس کرونا فراخواند.

بورل گفت: بحران کرونا نشان داد که چندجانبه گرایی چه قدر برای ما حیاتی است. مبارزه علیه کرونا مرزی نمی شناسد. هیچ گزینه دیگری نیست مگر ادغام و هم افزایی کوشش ها برای یافتن یک راهکار دنیای.

او با انتقاد غیرمستقیم از سیاست های یکجانبه گرایانه و خود محورانه ایالات متحده آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، توضیح داد: چندجانبه گرایی تنها راه موثر برای روبرو شدن با یک چنین تهدیدی است که در مقابل آن هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی عمل کند.

آنارشی و اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا در دوران ترامپ دوام و اثرگذاری سازمان ها و نهادهای بین المللی را با خطر جدی روبرو نموده است. در این میان رفتارها و سیاست های آمریکای ترامپ ضرورت همکاری و اتحاد کشورهای مختلف بویژه کشورهای دنیا سوم را بیش از پیش ضروری نموده است. چرا که اغلب کشورها دیر یا زود با باج خواهی عریان ترامپ روبرو خواهند شد.

نکته قابل تامل اینکه نهادهای بین المللی ورای اهداف تعریف شده ای که دارند، از ابزارهای حفظ نظم موجود هستند که کشورهایی مانند آمریکا از آن منتفع هستند. قاعدتا کشوری باید بخواهد بر این نظم بین المللی شورش کند که نفعی از مناسبات حاکم بر عرصه بین الملل سودی نبرد. اقدامات آمریکا در خروج از معاهدات بین المللی از این جهت با دو رویکرد و دو فرض قابل تفسیر است یا دولتمردان کنونی آمریکا اطلاعی از مزایای این نهادها برای خود اطلاع ندارند و یا اینکه از این مزایا مطلعند اما خوی زیاده خواهانه آنها باعث می گردد دنبال منافع بیشتری از این مناسبات باشند و شرایط دیگران هم کمترین اهمیتی برای آنها ندارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران آنارشیسم بین المللی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آنارشیسم بین المللی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید