استراتژی فرار به جلو

به گزارش وبلاگ بارزند، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در روزهای اخیر به خاطر تجویزهای غیرعلمی خود برای درمان کووید19 بشدت مورد تمسخر قرار گرفته و کاخ سفید از او خواسته دیگر هر روز با رسانه ها گفت و گو نکند تا مبادا گاف جدیدی بدهد.

استراتژی فرار به جلو

وی روز دوشنبه با اعلام این موضوع که قصد دارد از چین به خاطر همه گیری ویروس کرونا در ایالات متحده غرامت بگیرد، با آغاز دور تازه حملات لفظی به چین تلاش کرد، باب تازه ای برای تبلیغات انتخاباتی خود در سال انتخابات ریاست جمهوری امریکا بگشاید.

به گزارش گاردین، پس از آنکه آمار مرگ و میرها بر اثر کرونا در ایالات متحده امریکا از رقم 50 هزار نفر گذشت و بیکاری در این کشور به رقم تاریخی بالای 26.5 میلیون نفر رسید، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا تمام محاسبات خود بر مبنای عملکرد اقتصادی موفقش برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 را نقش بر آب دید و متوجه شد، دیگر نمی تواند با این حجم از بیکاری با شعارهای اقتصادی به پیروزی برسد. از این رو، نه تنها دور تازه حملات لفظی به چین به خاطر همه گیری کووید19 را از روز دوشنبه آغاز کرد بلکه ادعا کرد، چین باید به امریکا بابت این همه گیری غرامت بپردازد. ترامپ با بیان این مطلب که راه های بسیار زیادی وجود دارد که می توان آنها [چینی ها] را مسئول [همه گیری] دانست، گفت: ما از چین راضی نیستیم و معتقدیم چین باید ویروس را در همان مبدأ متوقف می کرد و نمی گذاشت تمام جهان را بگیرد. رئیس جمهوری امریکا با استناد به سرمقاله یک روزنامه آلمانی که در آن موضوع پرداخت غرامت به آلمان از سوی چین مطرح شده بود، گفت: آلمان به دنبال این چیزها است؛ ما هم به دنبال این چیزها هستیم. ما حتی غرامت بسیار بیشتری می خواهیم. هنوز درباره مبلغ غرامت به تصمیم نهایی نرسیده ام.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، حملات لفظی جدید ترامپ علیه چین و ادعای غرامت در واقع یک تاکتیک و استراتژی انتخاباتی جدید است که اتفاقاً طراح آن تنها شخص ترامپ نیست بلکه کمیته حزب جمهوریخواه است. کمیته حزب جمهوریخواه بخوبی از ناکامی های ترامپ در رویارویی با همه گیری ویروس کرونا آگاه است و در روزهای اخیر دستورالعملی منتشر و در آن از تمام اعضای حزب اعم از کننده، سناتور، فرماندار و کاندیدای ریاست جمهوری (ترامپ) خواست، در گفت و گو با رسانه ها یا در سخنرانی ها از عملکرد ترامپ دفاع نکنند و در عوض تا حد امکان، به چین حمله کنند و همه تقصیرها را به گردن دولت پکن بیندازند. به گزارش نیویورک تایمز، استراتژی حزب جمهوریخواه و شخص ترامپ برای بالا بردن شانس پیروزی شان در انتخابات 2020 این روزها آنقدر آشکار است که سناتورهایی مانند تام کوتون و جاش هاولی بر سر این موضوع که کدام شان تندتر به چین حمله لفظی می کند، با هم رقابت می کنند.

کریس لاسیویتا، استراتژیست باتجربه حزب جمهوریخواه درباره این استراتژی حزب می گوید: هرزمان که یک لولو (مایه ترس و وحشت) وجود داشته، ترامپ توانسته با موفقیت از آن استفاده کند و حالا چین یک لولوی عالی است. اما برای موفقیت حزب جمهوریخواه در استفاده از این استراتژی یک مانع احتاقتصادی وجود دارد و آن مانع شخص ترامپ است. اشتیاق ترامپ به ادامه دادن به مذاکرات تجاری با چین، تشنگی او به حفظ روابط با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و اتکای امریکا به کارخانه های چینی تولیدکننده تجهیزات درمانی باعث شده بارها و بارها ترامپ تلاش های حزب دموکرات برای انداختن تمام تقصیرهای همه گیری کووید 19 به گردن چین را با شکست روبرو کند.

حتی زمانی که ترامپ می کوشد با برجسته کردن تصمیم ماه ژانویه خود مبنی بر اعمال محدودیت های سفر به چین از انتقادها به عملکرد ضعیف و کندش در پاسخ به همه گیری ویروس کرونا بکاهد، افکار عمومی امریکا به خاطر می آورند که او بارها شی جین پینگ را دوست خود خطاب کرده و گفته است: روابط ما بر اساس حسن نیت است. ترامپ حتی پس از آنکه به صورت تلفنی با رئیس جمهوری چین گفت و گو کرد، دیگر عبارت ویروس چینی را برای کروناویروس به کار نبرد. در چنین شرایطی سخن گفتن از دریافت غرامت از چین به خاطر همه گیری ویروس کرونا در امریکا و تکرار حملات لفظی به پکن تنها یک ترفند انتخاباتی برای پوشاندن ناکامی های ترامپ در روبروه با یک بحران جدی بهداشتی و درمانی است.،ایران

منبع: ایران آنلاین

به "استراتژی فرار به جلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراتژی فرار به جلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید