بهترین فیلم هایی که از کتاب ها اقتباس شده اند

به گزارش وبلاگ بارزند، بخش بزرگی از فیلم هایی که هر سال در سراسر ساخته می شوند، تحت تاثیر ادبیات هستند. این فیلم ها از کتاب های سیاسی یا فلسفی، رمان های ادبی، قصه های بچه ها و یا کتاب های مصور (کامیک بوک ها) اقتباس می شوند. از آنجا که شباهت زیادی میان یک کتاب و یک فیلم نامه وجود دارد، ساخت یک فیلم براساس کتاب ها چندان هم سخت نیست. تعدادی از بهترین و جذاب ترین فیلم های تاریخ سینما از کتاب هایی اقتباس شده اند که شهرت بسیاری دارند.

بهترین فیلم هایی که از کتاب ها اقتباس شده اند

در ادامه با فیلم هایی آشنا می شوید که براساس کتاب ها و رمان ها ساخته شده اند. عناوین مشهوری که منبع اصلی داستان آن ها، آثار ادبی جذابی هستند که شاید آن ها را نمی شناسید.

(غلاف تمام فلزی) Full Metal Jacket

نمره منتقدان: 91 از 100

کتاب زمان سنج های کوتاه یک رمان اتوبیوگرافی از وقایع جنگ ویتنام است. این کتاب را گوستاو هاسفورد، یکی از سربازان ارتش آمریکا در ویتنام، نوشت. در سال 1987 استنلی کوبریک، این کتاب جذاب را به یک فیلم سینمایی تبدیل کرد. البته فیلم کوبریک، چندان هم به کتاب وفادار نبود اما در نهایت پیروز شد جایزه بهترین فیلم نامه اقتباسی اسکار را برای او ارمغان بیاورد.

(روانی آمریکایی) American Psycho

نمره منتقدان: 69 از 100

این فیلم براساس کتاب روانی آمریکایی ساخته شد که در سال 1991 نوشته شده بود. این رمان بحث برانگیز و جنجالی درباره قاتلی بود که در محله منهتن نیویورک زندگی می کرد. بازیگر اصلی این فیلم، کریستین بیل است که هنرنمایی اش در نقش بتمن، برای همواره در تاریخ سینما به یادگار می ماند. البته فیلم نسبت به رمانی که براساس آن ساخته شده، جزییات کم تری دارد. بنابراین بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند فیلم می توانست با کیفیت بهتری ساخته گردد.

(پارک ژوراسیک) Jurassic Park

نمره منتقدان: 91 از 100

رمان پارک ژوراسیک را مایکل کراکتون، نویسنده آمریکایی در سال 1990 منتشر کرد. این رمان علمی تخیلی درباره پارکی علمی بود که با یاری علم ژنتیک پیروز شد دایناسورها را به شکلی کاملا طبیعی متولد کند. با این حال این دایناسورهای واقعی، غیرقابل پیش بینی بودند. فیلم پارک ژوراسیک با کارگردانی استیون اسپیلبرگ، در سال 1993 اکران شد. به اعتقاد بسیاری از منتقدان، این فیلم پیروزیتی عظیم در تاریخ سینما بود و یکی از پرفروش ترین فیلم های سینما لقب گرفت.

(آرواره ها) Jaws

نمره منتقدان: 98 از 100

کشورهایی که ساحل های عظیمی در کنار اقیانوس ها دارند، هر سال قربانیان زیادی از حملات کوسه ها دارند. این حوادث خونین برای پیتر بنچلی، منبع الهامی شد تا کتابی بنویسد درباره حمله کوسه سفید عظیمی به یک شهر کوچک در حاشیه اقیانوس. این کتاب در سال 1916 منتشر شد و سال ها بعد در سال 1975 به یک فیلم سینمایی تبدیل شد. این فیلم هم توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شده و البته که نخستین فیلمی بود که شهرت او را دنیا گیر کرد. آرواره ها نخستین فیلمی بود که درباره حمله کوسه ها به انسان ساخته شد و الگوی اصلی بسیاری از فیلم های پس از خود بود.

(سکوت بره ها) The Silence of the Lambs

نمره منتقدان: 96 از 100

رمان سکوت بره ها را توماس هریس نوشته است. ماجرای این رمان درباره دیوانه آدم کش به نام هانیبال لکتر است. او پس از آن که دستگیر می گردد، با کارموزی جوان از اف بی آی روبرو می گردد. این کارآموز جوان که کلاریس استرلینگ نام دارد، می خواهد جزییات مهمی از زندگی هانیبال را درک کند. فیلم سکوت بره ها با هنرنمایی کوتاه آنتونی هاپکینز، یکی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینما است. این فیلم همه جوایز اصلی اسکار را از آن خود کرد؛ بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه (اقتباسی)، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش اول مرد و البته که بهترین فیلم.

(فهرست شیندلر) Schindlers List

نمره منتقدان: 97 از 100

کتاب فهرست شیندلر نوشته توماس کنیلی، از خاطرات پولدک ففربرگ نشات می گیرد. ففربرگ یکی از یهودیانی بود که پیروز شد در دوران قتل عام یهودی ها در آلمان، زنده بماند. این کتاب جوایز متعددی را کسب کرد و در سال 1993 به یک فیلم سینمایی تبدیل شد. فیلم فهرست شیندلر را هم استیون اسپیلبرگ کارگردانی نموده است. داستان فیلم حول محور مردی به نام اسکار شیندلر چرخد. تاجری آلمانی که پیروز شد صدها یهودی ها را از دست نازی ها نجات دهد.

(رستگاری در شاوشنک) The Shawshank Redemption

نمره منتقدان: 90 از 100

استفن کینگ نویسنده مشهوری است که رمان های ترسناکش منبع اقتباس بسیاری از فیلم های سینمایی هم لقب می گیرد. اما داستان کوتاه ریتا هیورس: رستگاری در شاوشنک که توسط کینگ نوشته شده، یکی از آثار کم ترشناخته شده اوست که یکی از فیلم های مشهور تاریخ سینما شد. این فیلم در سال 1994 اکران شد اما در سینماها بازنده شد. بعدها استقبال از فیلم به حدی زیاد شد که همه رکوردهای فروش نسخه های فیزیکی فیلم ها به رستگاری در شاوشنک رسید. البته داستان فیلم در ابتدا جذابیت ویژه ای ندارد؛ مردی به اتهام قتل همسرش راهی زندان می گردد اما ادعا می نماید که بی گناه است. بنابراین کوشش می نماید تا از زندان فرار کند.

(درخشش) The Shining

نمره منتقدان: 85 از 100

این کتاب را هم استفن کینگ براساس بسیاری از تجربه های شخصی اش نوشته است. استنلی کوبریک هم آن را به یک فیلم سینمایی بی نظیر تبدیل نموده که شاید کم تر فیلمی در سطح و اندازه آن دیده گردد. البته این فیلم ترسناک چندان هم به داستان کتاب وفادار نیست. با این حال بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند درخشش که درباره نویسنده ای با اختلالات روانی است، یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما است. بخش عمده ای از صحنه های فیلم درون یک هتل رخ می دهد. یکی از مشهورترین حقایقی که درباره درخشش وجود دارد آن است که استنلی کوبریک بسیاری از لحظات فیلم را ده ها بار فیلم برداری نموده تا آن چه دوست دارد را پیدا کند.

منبع: ایرنا زندگی

به "بهترین فیلم هایی که از کتاب ها اقتباس شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین فیلم هایی که از کتاب ها اقتباس شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید