این خودروها رکورددار بیشترین اختلاف قیمت با کارخانه هستند ، حاشیه سود عجیب فروش خودرو در بازار آزاد

به گزارش وبلاگ بارزند، دو قیمتی شدن خودروها در بازار یکی از معضلات بزرگ صنعت خودرو است. در این مطلب به آنالیز اختلاف قیمت خودروهای بازار با کارخانه می پردازیم.

این خودروها رکورددار بیشترین اختلاف قیمت با کارخانه هستند ، حاشیه سود عجیب فروش خودرو در بازار آزاد

به گزارش وبلاگ بارزند به نقل از گجت نیوز، صنعت خودروسازی این روزها حال خوبی ندارد و اقدامات دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نتوانسته در موفقیت آن نقش داشته باشد. ابتدا گفتند واردات خودرو آزاد گردد اوضاع بهبود می یابد و بعد گفته شد عرضه و فروش خودرو در سامانه یکپارچه شرایط را بهتر خواهد نمود و سدی جلوی راه دلالان خواهد شد.

صنعت خودرو و بازار داخلی اصلا وضع خوبی ندارد و دو خودروساز برتر کشور (ایران خودرو و سایپا) پایه های حکومت انحصارگرایانه خود را روی ضرر و زیان بنیان نهاده اند. هم اکنون بازار چند قیمتی خودرو بیشترین آسیب را به مشتریان می زند و خودروساز معتقد است ثانیه ای 700 هزار تومان ضرر می نماید زیرا دولت دست از سر قیمت گذاری دستوری بر نمی دارد.

اختلاف قیمت خودروهای بازار با کارخانه

در حال حاضر دو قیمت در بازار وجود دارد. یک قیمت کارخانه و دیگری قیمت بازار آزاد که مسلماً قیمت بازار آزاد بسیار بیشتر از کارخانه است.

رکورددار اختلاف قیمت در بازار و کارخانه کسی نیست جز سمند EF7! متاسفانه قیمت این خودروی ایرانی در کارخانه و برای ایران خودرو 169 میلیون تومان تمام می گردد در حالی که همان خودرو در بازار آزاد با قیمت 420 میلیون تومان معامله خواهد شد. بعلاوه رکوردداران بعد از سمند، پژو پارس دوگانه سوز و پارس TU5 هستند که حاشیه سود 130 و 110 درصدی دارند.

برای گروه خودروسازی سایپا اوضاع کمی آرام تر به نظر می رسد به طوری که شاهین و بعلاوه خانواده کوییک دارای کمترین اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه هستند. به همین دلیل است که در بازار آزاد با کمبود کوییک و شاهین روبرو هستیم. شاهین و انواع کوییک از فرآیند قرعه کشی وزارت صمت خارج شده اند.

محصولات ایران خودرو

اشاره کردیم که ایران خودرو با خودروی سمند EF7 رکورددار اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد است. اختلاف قیمتی این محصول پرطرفدار به 150 درصد حاشیه سود می رسد. آبی پوشان جاده مخصوص طی امسال از فراوری و عرضه سمند ای اف 7 دوگانه سوز خودداری نموده و حتی در سه مرحله قرعه کشی فروش خودرو به وسیله سامانه یکپارچه، اثری از آن نبوده است.

  • قیمت این خودروها ریخت | جدیدترین قیمت پراید، تیبا، دنا، تارا و انواع پژو

رتبه های دوم و سوم در میان محصولات این شرکت متعلق به دو نوع پارس دوگانه سوز و TU5 است. قیمت کارخانه ای پارس دوگانه سوز در حال حاضر 176 میلیون تومان برآورد شده در حالی که این خودرو در بازار آزاد با قیمت 400 میلیون تومان خرید و فروش می گردد. بعلاوه اختلاف قیمت پارس TU5 به 194 میلیون تومان می رسد.

خودروی بعدی که آنالیز می کنیم، پژو 206 تیپ 2 خواهد بود. این هاچ بک پرطرفدار بازار در کارخانه با قیمت 150 میلیون تومان فراوری می گردد اما در بازار قیمت آن دو برابر است و خریداران باید 300 میلیون تومان برای آن بپردازند. تنها خودرویی از این شرکت که اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن زیاد نیست، سمند سورن پلاس است. این خودرو در کارخانه با قیمت 261 میلیون تومان فروخته می گردد در حالی که در بازار آزاد مشتریان می بایست حدود 337 میلیون تومان برای آن هزینه نمایند.

با حسابی سرانگشتی متوجه خواهیم شد این خودرو تنها 30 درصد گران تر از کارخانه به دست مشتریان می رسد. بعد از سمند سورن پلاس خودروهایی نظیر تارا اتوماتیک و رانا پلاس قرار می گیرند. با این اوصاف خودروی رانا پلاس 40 درصد و تارا اتوماتیک نیز با همین حاشیه سود تحویل مشتریان داده می گردد. بعلاوه سه خودروی دیگر از سبد محصولات ایران خودرو تارا دنده ای، پژو 207 دنده ای و دنا تیپ یک هستند که با حاشیه سود بین 50 الی 95 درصدی به فروش خواهند رسید.

محصولات سایپا

به اختلاف قیمت بین محصولات مختلف ایران خودرو پرداختیم اما شرایط خودروهای سایپا چطور است؟ به نظر می رسد در سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا، دو خودروی ساینا دنده ای و تیبا صندوقدار بیشترین اختلاف قیمت را با بقیه دارند. خودروی تیبا صندوقدار در کارخانه با قیمت 120 میلیون تومان به فروش می رسد در حالی که همین خودرو در بازار آزاد با قیمت 200 میلیون تومانی معامله خواهد شد.

این آمار و ارقام نشان می دهد که تیبا اس دی حدود 60 درصد گران تر از بازار فروخته می گردد که بین سایر خودروهای این شرکت رکورددار است. نارنجی پوشان جاده مخصوص علاوه بر تیبا صندوقدار، ساینا دنده ای را نیز با قیمت 124 میلیون تومانی می فروشد و این در حالی است که قیمت بازار آزاد این خودرو به 205 میلیون تومان می رسد.

در دو مرحله آخری که به وسیله سامانه یکپارچه فروش خودرو محصولات سایپا عرضه شد، دو خودروی تیبا صندوقدار و ساینا دنده ای عرضه نشد. رکورددار بعدی محصولات سایپا، تیبا 2 یا همان تیبا هاچ بک محسوب می گردد. این خودرو با قیمت کارخانه ای 126 میلیون تومانی، قیمت بازار آزاد 205 میلیون تومانی دارد.

بعلاوه دو خودروی شاهین و کوییک اختلاف قیمتی فاحشی بین بازار و کارخانه نداشتند به طوری که قیمت شاهین در کارخانه 344 میلیون تومان بوده در حالی که خریداران در بازار این محصول را با 360 میلیون تومان قیمت می خریدند. البته بین خانواده کوییک، کوییک دنده ای ساده با 20 درصد اختلاف قیمت رکورددار این خانواده محسوب می گردد. (قیمت کارخانه 168 میلیون تومان و قیمت بازار آزاد حدود 200 میلیون تومان)

  • خودرویی که شما را یاد کادیلاک می اندازد | طراحی عجیب و غریب این مینی ون چینی را ببینید

  • تصویر| رونمایی رسمی از این محصول ایران خودرو در روسیه با نامی متفاوت

منبع: همشهری آنلاین

به "این خودروها رکورددار بیشترین اختلاف قیمت با کارخانه هستند ، حاشیه سود عجیب فروش خودرو در بازار آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خودروها رکورددار بیشترین اختلاف قیمت با کارخانه هستند ، حاشیه سود عجیب فروش خودرو در بازار آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید