موج مجدد فروش ها در بورس

به گزارش وبلاگ بارزند، خبرنگاران : خریداران حقیقی که از سه شنبه هفته قبل حضور پررنگتری در سمت خرید از خود نشان داده بودند، امروز در صف فروشندگان نشستند.

موج مجدد فروش ها در بورس

به گزارش وبلاگ بارزند؛ بازار سهام در کمتر از یک هفته مجددا تحت فشار عرضه های همه جانبه نهاده شد و افت 2.5 درصدی شاخص اصلی را تجربه کرد.

>>>> در همین رابطه بخوانید:

>>>> 5 پیش بینی از نوسان دلار بر بازار سهام

>>>> پیش بینی 9 کارشناس از بورس امروز 12 شهریور 99؛ بازگشت موج منفی+ جدول

تمایل زیاد برای خروج از بازار خود را به شکل صفوف یکپارچه فروش نشان داد و از آنجا که سرمایه گذاران در جبهه خرید کمتر ظاهر شدند، حجم قابل توجهی از نقدینگی در صفها بلوکه ماند و ارزش معاملات کاهش چشمگیری را ثبت کرد.

نقش شرکت های عظیم در مثبت شدن چهره بورس

افزایش و گسترش عرضه ها و فشار مضاعف بر سهام شرکتهای عظیم در جریان دادوستدهای امروز حمایت های حقوقی ها را ناکام گذاشت و منجر به افت 2.5 درصدی شاخص کل بورس تهران شد. سهام شرکت های عظیم اعم از کالایی و غیرکالایی در یک هفته اخیر به دلیل حمایت فعالان حقوقی ضمن ترسیم چهره ای مثبت از بورس تهران، زمینه را برای رشد شاخص کل فراهم نموده بودند.

انجماد نقدینگی در صف های فروش

مشخصا از دوشنبه هفته قبل نوعی واگرایی در حرکت سهم ها و صعود قیمت غول های بورسی شکل گرفت و تا روز گذشته ادامه داشت. اما این رویه در معاملات امروز تکرار نشد و تقریبا تمام صنایع بورسی در معرض فروشهای سنگین نهاده شدند ودر نبود تقاضا وادار به عقب نشینی مجدد شدند.

>>>>> در همین رابطه بخوانید:

عظیم ترین سیگنال تحلیل و تصمیم گیری در بورس

پیغام روز آشفته بازار سهام؛ سقف کوتاه نوسان در بورس

تمایل زیاد برای خروج از بازار خود را به شکل صفوف یکپارچه فروش نشان داد و از آنجا که سرمایه گذاران در جب

با انجماد نقدینگی در صف های فروش، ارزش معاملات خرد نسبت به روز قبل کاهش 60 درصدی را تجربه کرد و به کمتر 10 هزار میلیارد تومان رسید. خریداران یک بار دیگر عقب نشستند و سهامداران خرد بار دیگر به جبهه فروشندگان پیوستند. از بین 574 نماد معامله شده در بورس و فرابورس، 492 نماد(یعنی 85 درصد نمادها) با افت قیمت روبرو شدند.

در پی عقب نشینی تقاضا و نیز عدم حمایت موثر از سوی فعالان حقوقی بازار، میزان خرید و فروشها حجم مبنا را پر نکرد و در نتیجه، قیمتهای پایانی در مقایسه با آخرین قیمت افت کمتری را ثبت کردند. تراکم صفها این نگرانی را بر جا گذاشت که جلسه معاملاتی بعد با عرضه های سنگین دنبال خواهد شد.

حضور خریداران حقیقی در صف فروشندگان

خریداران حقیقی که از سه شنبه هفته قبل حضور پررنگتری در سمت خرید از خود نشان داده بودند، امروز در صف فروشندگان نشستند. امروز یک هزار و 400 میلیارد تومان پول حقیقی از جریان معاملات کل بازار خارج شد. تنها 70 نماد از نمادهای معامله شده در بورس و فرابورس ورود پول حقیقی را در معاملات امروز تجربه کردند. در حالی که 245 نماد بورسی و فرابورسی دادوستدهای امروز را در فشار عرضه با خروج سرمایه خرد پشت سر گذاشتند.

رفت و برگشت های یک هفته اخیر نشان داد که بازار موقعیت خود را با شرایط پس از اصلاح تثبیت ننموده و همچنان با دودلی و تردید ناشی از افت یا ادامه راه صعودی روبرو است. سردرگمی تحلیلگران در توجیه قیمت های فعلی سهام با سودآوری شرکتها در کنار امید و اعتماد از دست رفته بازیگران بورس تهران نسبت به نقش حمایتی دولت در بازار سرمایه سبب شده تا قیمتها درون چرخه های اکیدا صعودی و نزولی بیفتند و مدام از صف خرید به صف فروش یا بالعکس نوسان نمایند و در تعادل باقی نمانند.

تاثیر یک شایعه در بورس

البته طرح شایعه افزایش دامنه نوسان قیمت به 10 درصد هم در تزریق هیجان به معاملات بورس تهران بی اثر نبود. واکنش منفی به طرحی از این دست را میتوان نشانه عدم بلوغ بازار و ترس از روبروه مستقیم با مخاطرات معامله گری در شرایط بدون محدودیت دانست. به طور کلی، افزایش دامنه نوسان و حرکت به سمت برطرف این محدودیت دست و پا گیر میتواند بورس تهران را به سمت بازار کاراتری سوق بدهد و بسیاری از کژرفتاریها و سیگنالهای اشتباه ناشی از محدودیت قیمت را از سر راه بورس بازان بردارد. با برطرف این محدودیت مزمن طبعا ریسک معنای واقعی خود را پیدا میکند و نهادهای تحلیلی این امکان را می یابند تا در صندلی راستین خود بایستند.

معاملات امروز از یک جنبه دیگر هم اهمیت داشت و آن اینکه حمایت های دستوری از قیمتها و کوشش سیاستگذار برای ایجاد تعادل ساختگی در بازار باخت یا دست کم توفیقی نیافت. تشخیص نادرست و برخورد قهری و عوام پسندانه با اقتصاد یکی از خطوط اصلی سیاست مالی در کشور بوده که در جلوه هایی از آن را طی روزهای اخیر در بورس تهران مشاهده نموده ایم. تقابل دولت و بازار همیشه با شکست سیاستگذار همراه بوده اما تصمیم سازان مالی کشور به تناوب نشان داده اند که از این شکست مسرور هستند.

منبع: اقتصادنیوز

به "موج مجدد فروش ها در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج مجدد فروش ها در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید