فنلاند یا سوئمی! مسئله این است

به گزارش وبلاگ بارزند، بیشتر مردم فنلاند کشور خودشان را با نام سوئمی می شناسند، اما هیچ کس نمی داند که این نام از کجا سرچشمه گرفته است یا حتی چرا همه جهان فنلاند را به جای سوئمی استفاده می نمایند.

فنلاند یا سوئمی! مسئله این است

هاکی روی یخ بازی کم طرفداری در میان جمعیت انبوه هواداران فوتبال است؛ اما کافی است یک بار با فنلاندی ها این بازی را از تلویزیون یا در کافه ای دیدن کنید تا مفهوم غرور ملی به هاکی روی یخ را درک کنید. ورزش هاکی برای فنلاندی ها ورزش ملی است و امید زیادی به تیم خودشان برای درخشش میان سایر کشورها دارند. اگر به لباس های هاکی فنلاندی ها در اینترنت نگاهی بیندازید، با واژه سوئمی SUOMI روبرو خواهید شد. در ابتدا فکر می کنید که نام بازیکن است، اما این واژه روی همه پیراهن ها تکرار شده است.

اما معنی سوئمی چیست؟ جواب فنلاند است. در زبان فنلاندی برخلاف دیگر زبان ها، سوئمی به معنی کشور فنلاند است.

زبان اصیل فنلاندی حرف ف یا f ندارد. این حرف به وسیله سایر کلماتی که به مرور زمان وارد زبان فنلاندی شده ، به حروف اضافه شده است. در خصوص کلمه سوئمی دو نظر متفاوت وجود دارد. عده ای معتقد هستند این واژه از کلمه لاتین قدیمی finna گرفته شده و در اصل برای مردمی که از اسکاندیناوی به شهرهای دیگر مهاجرت نموده اند، استفاده می شد؛ اما تاریخ دانان نظر دیگری دارند، آن ها معتقد هستند این واژه اصالت سوئدی دارد و از واژه های finlonti و finlandi گرفته شده که در قرن دوازدهم برای توصیف سرزمین هایی که هم اکنون جنوب غربی فنلاند کنونی را شامل می گردد، استفاده می شده است.

با گذشت زمان و تغییراتی که بر سر واژه فنلاند به وجود آمده است، اهالی فنلاند، کشور خودشان را با نام سوئمی می شناسند و از آن در گفتگوهای خودشان استفاده می نمایند؛ اما این واژه از کجا آمده است و چگونه تا حال، به جای مانده است؟ برای یافتن جواب این سؤال باید به سراغ موزه ملی فنلاند برویم.

در سال 2017 در آستانه 100 سالگی استقلال فنلاند به عنوان یک کشور مستقل، نمایشگاهی دائمی از سیر گذر فنلاند استعماری به فنلاند مستقل برگزار می گردد. از سال 1809 تا 1917 کشور فنلاند کنونی تحت سیطره روسیه و امپراتوری تزار بود. قبل از آن هم به مدت 700 سال تحت سلطه اتریش بوده است. بر سر زمین های فنلاند کنونی همواره منازعاتی بین روسیه و اتریش وجود داشته اما از هم پاشیدن امپراتوری تزار فرصت خوبی برای اعلام استقلال فنلاند به وجود آورد.

بر اساس آنچه در نمایشگاه نشان داده شده است، پس از اعلام استقلال مبارزه های فراوانی برای تشکیل یک دولت دموکراتیک انجام شد. در عین حال فنلاندی ها کوشیدند که هویت ملی خودشان را با دادن حق رأی به همه افراد بالغ تقویت نمایند. نکته جالب این است که در هیچ جای این نوشته ها از سوئمی استفاده نشده است. این فرایند بیانگر این است که مردم کنونی فنلاند را به سوئمی ترجیح می دهند.

بر اساس گفته های معاون موزه، هیچ منبع علمی و تاریخی برای تحقیق در خصوص واژه سوئمی وجود ندارد. یکی از نظریه هایی که در خصوص این نام گفته می گردد، این است که واژه سوئمی از یک کلمه به نام سئومآ گرفته شده است که در زبان فنلاندی به باتلاق گفته می گردد. زمین های جنوب غربی فنلاند، گل مخصوصی دارد که از نظر بیگانگان شبیه به باتلاق است؛ اما نظریه دیگری هم وجود دارد که مربوط به لباس هایی از جنس پولک ماهی است که فنلاندی ها می پوشیدند، سوئمی مقیاسی برای مقدار گیری فلس ماهی است. نظریه سوم شما را به سمت نام قبیله ای فنلاندی که کار اصلی آن ها پرورش گوزن های شمالی بوده است، خواهد برد.

بر اساس گفته یکی از متخصصان حاضر در موسسه زبان فنلاند، واژه سوئمی یا سامی از واژه بالتیکی Zeme گرفته شده که در واقع به معنی زمین و محل زراعت و زندگی است.

در زمستان، زمین های فنلاند شباهت عجیبی به سرزمین قصه های خیالی دارند. فنلاند در کل زمستان برفی است و همواره بادهای شدید آکاتیک از روی آن می گذرد. این عوامل باعث می گردد که زمین های فنلاند زیر پارچه سفیدی همچون آنچه در داستان ها از آن به سحر و جادو یاد می گردد، پوشانده شوند. مردم فنلاند زندگی مسالمت آمیزی با گوزن های شمالی دارند. در روزهای سرد برفی، مردم بومی فنلاند برای یافتن غذا به همراه خانواده های خودشان راهی جنگل مجاور زندگی خودشان می شوند. در این جستجوها همواره گوزن ها هم در کنار آن ها مشغول غذا خوردن هستند. بیشتر این گوزن ها، به عنوان حیوانات اهلی و دوست بچه ها خانواده اند. این رابطه همواره از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و از بین نمی رود.

زمانی که بومیان فنلاند خودشان را ابتدا با نام سوئمی و سپس به نام فنلاندی معرفی می نمایند، حاکی از این است که آن ها دوست دارند خودشان را نزدیک طبیعت و آنچه اجدادشان به دست شان رسانده است، نگاه دارند. فنلاند در میان کشورهای دنیا دارای بالاترین شاخص عملکرد محیط زیست محبت آمیز بر اساس گزارش های سازمان قوانین محیط زیستی و سیاست گذاری دولت ها است. بعلاوه فنلاند 40 پارک ملی در طول سال ها بعد از استقلال ایجاد نموده است.

کم کم می توانیم بدانیم که سوئمی از کجا نشات گرفته است و چرا از گذشته تابه حال در میان مردم رواج داد.

معاون موزه فنلاند می گوید:

اصالت فنلاندی تحت تأثیر اتریشی ها و روس ها قرار گرفته است و هم اکنون باید کوشش کرد تا هویت اصلی خود فنلاند را بازیابیم. زبان فنلاندی با فرهنگ کشور آمیخته شده است. کمتر زبانی این ویژگی را دارد. فنلاندی زبان فنلاند است و سوئمی واژه ای است برای توصیف خود کشور فنلاند که به وسیله بومیان و اهالی خود فنلاند استفاده می گردد. این طبیعی است که دیگر کشورها درک صحیحی و آشنایی با واژه اصیل فنلاندی داشته باشند.

فنلاند کشوری با جاذبه های طبیعی فراوان است. همه فنلاندی ها افتخار می نمایند که می توانند در سکوت و آرامش طبیعت زندگی نمایند. بیشتر مردم زندگی خودشان را با الهام گرفتن از اجدادشان سپری می نمایند و بودن در طبیعت را به شهرنشینی ترجیح می دهند. اگر زمانی به فنلاند رفتید، سوئمی را برای ایجاد محبت و صمیمت بین بومیان می توانید بهره ببرید. واژه ای که جز خودشان، کمتر کسی از راز بزرگ پشتش خبر دارد.

منبع: کجارو / bbc.com

به "فنلاند یا سوئمی! مسئله این است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فنلاند یا سوئمی! مسئله این است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید