راهکار حل مشکل گرانی کره: مضر است؛ نخورید!

به گزارش وبلاگ بارزند، توزیع کره در حالی با افزایش قیمت همراه است که دیروز کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت به مردم یادآوری کرد که کره یک ماده غذایی مضر است!

راهکار حل مشکل گرانی کره: مضر است؛ نخورید!

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری وبلاگ بارزند، روزنامه جوان در گزارشی به دلایل افزایش قیمت کره و یادآوری جالب کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره مضر بودن این ماده غذایی پرداخته است که بخش های مهم آن را در ادامه می خوانید.

از ابتدای هفته گذشته، به یکباره توزیع کره و بستنی از سوی کارخانجات لبنی متوقف شد. با این اقدام، ابتدا خبر نبود مواد اولیه تولید بستنی و کره بر سر زبان ها آمد، اما با چند روز تأخیر کره با دو برابر قیمت قبل به فروشگاه ها برگشت، ولی توزیع چند نوع بستنی همچنان متوقف ماند.

البته برخی کارخانجات دولتی مانند پگاه و صنایع شیر ایران به صورت محدود با همان قیمت سابق توزیع کردند. توزیع کره در حالی با افزایش قیمت همراه است که دیروز کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت به مردم یادآوری کرد که کره یک ماده غذایی مضر است!

دو ماه است تخصیص ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی متوقف شده

با رونمایی از کره گران، صنایع لبنی سکوت چند روز قبلشان را شکستند و اعلام کردند که دو ماه است تخصیص ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی متوقف شده، اما کره با همان قیمت قبل توزیع شده است. حال که دپوی مواداولیه کره رو به کاهش است، چاره ای جز افزایش قیمت نداریم.

این ادعای کارخانجات در حالی است که براساس آمار های رسمی واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی طی فروردین امسال، بیش از 3 هزار و 300 تن کره به ارزش بالغ بر 23 میلیون و 270 هزار دلار به کشور وارد شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با افزایش چشمگیر 86/ 842 درصدی از نظر وزنی و 81 /1301 درصدی از نظر ارزشی روبرو شده و بر این اساس هر کیلوگرم کره به 6/ 7 دلار می رسد.

این نرخ با احتساب دلار 4 هزار و 200 تومانی که بانک مرکزی بار ها از اختصاص آن برای واردات کالای اساسی مانند کره سخن گفته است، به 29 هزار و 133 تومان می رسد؛ یعنی هر کیلوگرم کره قیمتی کمتر از 30 هزار تومان دارد و حتی اگر تعرفه های سنگین و هزینه های بالا برای بسته بندی و عرضه به بازار کره در نظر بگیریم، نباید قیمت 100 گرم کره به 4 هزار و 500 تومان که اکنون در سطح شهر عرضه می شود، افزایش یابد، چراکه این امر به معنای افزایش 5/ 1 برابری قیمت کره از مرز تا سفره مردم است.

خبر های رسیده از بازار حاکی از آن است که در روز های اخیر قیمت هر کیلو کره از 45 هزار تومان به 96 تا 100 هزار تومان افزایش یافته است.

آرش فرزادنیا در مصاحبه با جوان با اشاره به اینکه اکنون حدود دو ماه است تخصیص ارز دولتی برای واردات کره متوقف شده، می افزاید: عمده صادرات محصولات لبنی به کشور های عراق، افغانستان و روسیه است.

کشور عراق به دلیل نوع فرهنگ شان محصولات لبنی پرچرب را می پسندند، از این رو تولیدکنندگان با تولید فرآورده های لبنی پرچرب و صادرات آن سود کلانی به دست آورده اند، اما از این پس ناگزیرند که کره با ارز آزاد وارد و صادر کنند و قطعاً مانند گذشته مقرون به صرفه نخواهد بود.

راه حل چیست؟

فرزادنیا می گوید: بهترین راه حل این است که تولید کره داخلی را افزایش دهیم که این هدف با توسعه بخش صنعتی شیر میسر خواهد بود، اگر تولید شیر پرچرب برای دامدار اقتصادی باشد و دولت نهاده مورد نیاز دامدار را تأمین کند، می توانیم از واردات کره بی نیاز شویم.

وی تأکید می کند: سالانه حدود 250 میلیون دلار برای واردات کره ارز دولتی اختصاص یافته، اگر دولت از دو سال قبل، سالی 30 درصد از مبلغ فوق را برای توسعه صنعتی شیر هزینه می کرد، اکنون از واردات بی نیاز شده بودیم.

فرزادنیا می افزاید: برای برون رفت از مشکل تأمین ارز برای واردات کره، دومین راه حل این است که صادرات شیر خشک آزاد شود و صنایع لبنی به ازای صادرات بتوانند کره وارد کنند.

به عبارت دیگر با ارز حاصل از صادرات شیر خشک، کره وارد کرده و با تبدیل به لبنیات صادر کنند که با این روش شیر خشک های دپو شده نیز به ارز تبدیل شده و مشکل تأمین کره هم برای صنایع لبنی حل می شود.

در پی موضع گیری جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره افزایش قیمت کره و توصیه به جایگزینی آن با دیگر خوراکی ها از جمله آووکادو، برخی از فعالان فضای مجازی به این توئیت واکنش نشان دادند که به برخی از آن ها اشاره می شود.

پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "راهکار حل مشکل گرانی کره: مضر است؛ نخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکار حل مشکل گرانی کره: مضر است؛ نخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید