تاثیر تغذیه در کاهش اسید اوریک خون و بیماری نقرس

به گزارش وبلاگ بارزند، نقرس یا Gout نوعی بیماری است که خود را با علایم افزایش اسید اوریک خون، التهاب مفصلی دردناک و رسوب کریستال های اورات سدیم و سنگ های کلیوی اسید اوریکی نشان می دهد.

تاثیر تغذیه در کاهش اسید اوریک خون و بیماری نقرس

تاثیر تغذیه در کاهش اسید اوریک خون و بیماری نقرس

نویسنده:دکتر نگار بهروز

نقرس یا Gout نوعی بیماری است که خود را با علایم افزایش اسید اوریک خون، التهاب مفصلی دردناک و رسوب کریستال های اورات سدیم و سنگ های کلیوی اسید اوریکی نشان می دهد.

درمان تغذیه ای در بیماری نقرس و افزایش اسید اوریک خون:

در واقع نقرس یک ناهنجاری متابولیسم پورین است که علامت مشخصه آن سطوح غیر طبیعی و بالای اسید اوریک در خون و رسوب اورات سدیم در بافت های نرم و استخوانی نظیر مفاصل، غضروف ها و تاندون ها است، بنابراین یکی از مهم ترین مسایل رژیم غذایی این بیماران می تواند اعمال بعضی محدودیت ها در پورین رژیم دریافتی، خصوصا در مرحله حاد بیماری باشد.

در این رژیم منابع غذایی خوب و سرشار از پورین نظیر جگر، ساردین و عصاره گوشت باید از رژیم غذایی حذف و منابع میانه پورین نظیر ماهی و غذاهای دریایی، گوشت، لوبیا، نخود، زردچوبه، قارچ خوراکی، گل کلم و اسفناج با توجه به شرایط بیمار محدود گردد. مصرف این غذاها در طی مرحله حاد نقرس مجاز نمی باشد و هنگامی که مرحله حاد فروکش می نماید فرد مجاز به مصرف یک سهم غذایی 60 گرمی از این غذاها خواهد بود.

بیماران می توانند غذاهایی را که اساسا عاری از پورین است، به دلخواه مصرف نمایند. این غذاها عبارتند از: نان و غلات، شیر وفرآورده های لبنی، تخم مرغ، شیرینی ها و نوشیدنی های غیر الکلی.

مصرف روزانه پروتئین هم باید به حدود 0/8 گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن محدود گردد.

برای افزایش دفع اورات ضروری است بیماران، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات (مثل نان، برنج، ماکارونی، غلات و...) و کم چربی داشته باشند و خصوصا در وعده های شام از خوردن غذاهای سنگین و زیاد پرهیز نمایند.

کنترل و حفظ وزن مطلوب برای بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. روزانه، نوشیدن حدود 3 لیتر مایعات برای این بیماران ضروری و لازم دانسته شده است.

در پایان قابل ذکر است که داشتن وزن ایده ال و رژیم غذایی مطلوب ومناسب، می تواند تا حدود زیادی بیماران را از مصرف دارو و عوارض حاصل از بیماری محفوظ نگه دارد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون

به "تاثیر تغذیه در کاهش اسید اوریک خون و بیماری نقرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تغذیه در کاهش اسید اوریک خون و بیماری نقرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید