چه عواملی کلیه را سنگ ساز می نماید؟

به گزارش وبلاگ بارزند، سنگ های کلیه رسوباتی سخت از جنس مواد معدنی (کلسیم، اگزالات و فسفات) هستند که در کلیه های شما ساخته می شوند. ابتلا به سنگ کلیه دلایل زیادی دارد و می تواند هر بشخی از دستگاه ادراری شما از کلیه ها تا مثانه را درگیر کند و دفع این سنگ ها اغلب بسیار دردناک است.

چه عواملی کلیه را سنگ ساز می نماید؟

علاوه بر سبک زندگی غلط، عوامل محیطی و موروثی نیز در بروز این بیماری نقش دارد و ابتلا به سنگ کلیه عموما فرد را با درد های شدیدی روبرو می نماید.

سنگ های کلیه رسوباتی سخت از جنس مواد معدنی (کلسیم، اگزالات و فسفات) هستند که در کلیه های شما ساخته می شوند. ابتلا به سنگ کلیه دلایل زیادی دارد و می تواند هر بشخی از دستگاه ادراری شما از کلیه ها تا مثانه را درگیر کند و دفع این سنگ ها اغلب بسیار دردناک است.

اگر تعداد و میزان این سنگ ها بیشتر و بزرگ تر شوند، ممکن است بیمار احتیاج به مصرف دارو های ضد درد داشته باشد و با نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کلیه کوشش کند.

این بیماری علائم مشخصی نیز دارد، درد شدید در پهلو، دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران کشیده می گردد، درد در هنگام ادرار، حالت تهوع و استفراغ، احتیاج مداوم به ادرار کردن، تب و لرز (در صورت وجود عفونت)، از علائم ابتلا به سنگ کلیه هستند.

اگر می خواهید از تشکیل این سنگ ها پیشگیری کنید، باید از علل ابتلا به این سنگ ها مطلع باشید. 8 علت اصلی که خطر ابتلا به این عارضه را تشدید می نمایند را در ادامه بخوانید:

مصرف نوشابه: اگر فکر می کنید نوشیدن نوشابه ها به هضم موثر غذا یاری می نماید، در اشتباه هستید. بر اساس تحقیقات علمی، فروکتوز موجود در این نوشیدنی ها باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می گردد. مصرف روزانه یک قوطی نوشابه خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 23 درصد افزایش می دهد.

خوردن بیش از حد گوشت: این فرایند باعث افزایش اسید اوریک بدن شده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را بالا می برد. کسانی که گیاه خوار هستند یا بیشتر ماهی می خورند، 30 تا 50 درصد کمتر در معرض خطر این عارضه هستند.

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین سی: بر اساس مطالعات اخیر، مکمل های ویتامین سی عامل ابتلا به سنگ کلیه هستند. کسانی که بیش از 7 مکمل ویتامین سی در هفته دریافت می نمایند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. علت اش هم این است که ویتامین سی در فرم اگزالات دفع می گردد و می تواند در مجاری کلیوی به سنگ تبدیل گردد. البته هیچ ارتباطی بین غذا های طبیعی سرشار از این ویتامین و ابتلا به سنگ کلیه وجود ندارد.

عدم دریافت کافی مرکبات: مرکبات حاوی سیترات هستند؛ ترکیباتی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهند. افزایش لیمو به آب آشامیدنی، راهی آسان برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه است.

مصرف کم کلسیم: تصور بیشتر مردم این است که کاهش مصرف کلسیم باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلیوی میگردد. این فرض اشتباه است، چون بنا به نتایج تحقیقات، افرادی که رژیم های کم کلسیم دارند، بیشتر به سنگ کلیه مبتلا میشوند.

خوردن بیش از حد سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات سرشار از اگزالات هستند و همانطور که گفته شد، این ماده خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارید، این سبزیجات را کمتر مصرف کنید.

کم آبی بدن: نخوردن کافی آب خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که حداقل 2 لیتر مایعات را در طول شبانه روز مصرف می کنید.

مصرف زیاد نمک: مصرف نمک به اندازه زیاد باعث افزایش میزان کلسیم دفع شده به وسیله کلیه می شد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را تشدید می نماید. بیشتر نمک مصرفی ما در غذا های تولید شه پنهان است.

منبع: ایرنا

منبع: فرادید

به "چه عواملی کلیه را سنگ ساز می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه عواملی کلیه را سنگ ساز می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید