همه آنچه باید درباره ETFها بدانید ، شروع پذیره نویسی از بامداد فردا

به گزارش وبلاگ بارزند، فراخوان واگذاری (شماره یک) پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) واسطه گری اقتصادی یکم چندی پیش منتشر شد که بر اساس آن شروع پذیره نویسی فروش واحدهای این صندوق از فردا شروع می گردد. بر این اساس قرار است سهام دولت در سه بانک و دو بیمه عرضه گردد.

همه آنچه باید درباره ETFها بدانید ، شروع پذیره نویسی از بامداد فردا

به گزارش وبلاگ بارزند به نقل از ایسنا، رئیس جمهور در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید، بر اینکه دستگاه های دولتی باید سهام خود را در بورس عرضه نمایند تاکید نمود و گفت پارسال شرایط بسیار خوبی در بورس داشتیم و ان شاءالله سال جاری هم شرایط خوبی در بورس خواهیم داشت؛ رونق بورس به این است که همه دستگاه های دولتی سهام و اموال خود را در بورس عرضه نمایند؛ لذا سال جاری برای حرکت در فراوری نیازمندیم که این سهام را به بازار بورس یا فرابورس عرضه کنیم و بتوانیم تحول عظیم را ببینیم.

همچنین استفاده از فرصت بازار سرمایه، در واگذاری شرکت ها و دارایی های دولت و همچنین فروش اموال مازاد بانک ها، با توجه به استقبال مردم از این بازار یکی از نکاتی بود که از سوی رئیس جمهور در تماس تلفنی که با وزیر امور اقتصادی و دارایی داشت، مورد تاکید نهاده شد.

  • آشنایی با بورس اوراق بهادار تهران

در این راستا، شورای عالی بورس بر اساس قانون بودجه سال 99 و همچنین به استناد اصل 44، در جلسه یازدهم فروردین ماه، ساز و کار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ماه 99 توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رییس جمهور شد.

  • کدام سهم های دولت واگذار می شوند؟

در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته طی اطلاعیه ای فراخوان واگذاری (شماره 1) پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) واسطه گری اقتصادی یکم را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی به وسیله این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقی مانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد نمود.

به طور کلی قرار است 16 هزار و 500 میلیارد تومان باقی مانده سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه ای مذکور در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان واسطه گری اقتصادی یکم عرضه گردد.

  • برای پذیره نویسی چه باید کرد؟

همچنین در اطلاعیه شماره دو این وزارت خانه آمده است بانک های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران به عنوان بانک های منتخب از تاریخ 14 لغایت 31 اردیبهشت ماه، آماده پذیره نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) هستند. درواقع متقاضیان می توانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به درگاه بانک های مذکور نسبت به پذیره نویسی اقدام نمایند.

  • همه از تخفیف برخوردارند؟

ویژگی شاخص این واگذاری، بهره مندی تمامی ایرانیان، از تخفیف 20 درصدی است. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، 20 میلیون ریال (دو میلیون تومان) مشخص شده است. پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) به وسیله کارگزاری های بورس و سامانه های آنلاین معاملاتی و درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، به وسیله درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک های منتخب صورت می پذیرد. شروع پذیره نویسی از 14 اردیبهشت و انتها پذیره نویسی 31 اردیبهشت خواهد بود.

متقاضیان باید توجه داشته باشند که داشتن کد بورسی برای پذیره نویسی الزامی نیست. متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از 2 ماه به بعد از تخصیص امکان پذیر است، می توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه های شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام نمایند.

قیمت سهام تشکیل دهنده واحدهای سرمایه گذاری صندوق در روز شروع پذیره نویسی، متوسط قیمت سهام در 30 روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب 20 درصد تخفیف (که 5 واحد درصد از آن به عنوان دارایی سرمایه گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است.

  • کارشناسان چه می گویند؟

در این راستا کارشناسان بر این باورند که اکنون که شرایط درآمدی دولت مناسب نیست و با کاهش درآمد روبرو شده، باید برای کسب درآمد اقدام کند که عرضه سهام شرکت های دولتی می تواند یکی از اقدامات موثر در این زمینه باشد. همچنین آنها می گویند اگر شرکت های دولتی خصوصی شوند، از سودآوری و کارآمدی بیشتری برخوردار خواهند شد و این اقدام هم برای بازار سرمایه و هم اقتصاد کشور مزیت هایی دارد که یکی از این مزیت ها تشویق مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

کارشناسان همچنین پیشنهاد می نمایند که اکنون که شاخص بورس در شرایط مناسبی واقع شده است و سهام این شرکت های دولتی به طور قابل ملاحظه ای بالا رفته است، زمان مناسبی برای عرضه سهام شرکت های دولتی است. دولت نباید بنگاه داری کند و دخالت دولت در امور بنگاها به ضرر آن ها تمام می گردد. همچنین باید نهادهای کنترلی که بر بنگاه ها و بازارها نظارت می نمایند، وجود داشته باشند. اگر با این واگذاری ها تصدی گری دولتی کاهش پیدا کند، امر درستی است؛ اما باید زیرساخت های لازم برای کنترل و نظارت بر بازارها وجود داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "همه آنچه باید درباره ETFها بدانید ، شروع پذیره نویسی از بامداد فردا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید درباره ETFها بدانید ، شروع پذیره نویسی از بامداد فردا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید