مرخصی می خواهید؛ پس با این رویکرد جلو بروید

به گزارش وبلاگ بارزند، مدیران چگونه و چه زمانی به درخواست های شما رسیدگی می نمایند

خوب است بدانید، مدیرتان دوست دارد شما روحیه ای رقابتی داشته باشید، بتوانید برای فعالیت ها محدوده زمانی مشخص نموده، زمان خود را مدیریت کنید و با همکاران خود هماهنگ باشید. او احتمالا با انبوهی از اولویت ها روبرو بوده، مثل همکاری که مدت ها قبل از شما برای مرخصی درخواست نموده و حالا مدیر شما باید تصمیم بگیرد که کدام درخواست را قبول نموده و کدام را نپذیرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

مرخصی می خواهید؛ پس با این رویکرد جلو بروید

او بعلاوه باید به ده ها درخواست دیگر نیز که بعضا مربوط به خارج از سازمان است رسیدگی کند، درخواست هایی در رابطه با پیشرفت شغلی، کنفرانس ها و نمایشگاه ها که از درخواست مرخصی شما به مراتب اهمیت بیشتری دارند. در نظر داشتن شرایط او، شما را یاری نموده تا درخواست خود را به برترین نحو مطرح سازید. مثلا اگر کار شما یک کار تیمی است، از مدیر خود بپرسید که نظر او درباره زمان بندی مرخصی ها چه چیزی است. از او بپرسید آیا ترجیح می دهد که تمام مرخصی ها به بعد از اتمام پروژه های مدت دار موکول گردد یا بهتر است طوری برنامه ریزی گردد که هر کسی در هر زمانی بتواند درخواست مرخصی دهد.

اینکه پیش از درخواست مرخصی، نظر مدیر خود را در این باره جویا شوید لزوما به این معنا نیست که او درخواست شما را قبول می نماید، اما دست کم او خواهد دانست که شما شرایط او را نیز در نظر داشته اید و اصطلاحا او را در منگنه نگذاشته اید.

هنگام درخواست مرخصی ضروری است شرایط مدیریت و سازمان را کاملا در نظر بگیریم. در هر سازمانی برای درخواست مرخصی الگوها و رسم و رسوم خاصی هست. اگر می خواهید احتمال پذیرش درخواست مرخصی تان بالا برود ضروری است این رسوم و بعلاوه ریتم همیشگی فعالیت خود را مدنظر بگیرید.

با در نظر گرفتن این دو فاکتور مهم، درمی یابید که درخواستتان منطقی است یا غیرمعمول.

طوری رفتار نکنید که مدیرتان این تصور را داشته باشد او را گول زده اید. در پی این نباشید که درخواست خود را برای خودتان توجیه کنید. درخواست شما باید در نظر مدیر و همکارانتان منطقی باشد.

آیا درخواست شما ممکن است مشکل بوجود آورد؟ اگر این طور فکر می کنید بهتر است آن را این گونه مطرح کنید: بیایید درباره مسائلی که مرخصی من ممکن است ایجاد کند صحبت کنیم و ببینیم چگونه می توانیم برطرفشان کنیم.

از قلم نیاندازید که در مکالمات خود با مدیرتان از ضمیر ما بیشتر از ضمیر من بهره ببرید. همین به کارگیری کلمه ما می تواند معجزه نموده و مدیرتان را بر آن دارد که برای برطرف مسائل احتمالی کوشش کند. البته این به ساختار سازمان و استراتژی های آن در چگونگی برخورد با چنین شرایطی نیز وابسته است.

پیش از آنکه برای مدیرتان سوالی ایجاد گردد برایش شرح دهید که تکلیف مسوولیت هایتان چه خواهد شد و در غیابتان چه کسی انجام آنها را برعهده می گیرد.

می توانید بگویید: دستیارم این زحمت را تقبل می نماید. او با مشتریان آشنایی داشته و مشتریان دوستش دارند و هر وقت هم احتیاج به یاری داشت، یکی از همکارانم به سوالاتش پاسخ می دهد.

تفاوت میان این برنامه ها می تواند در طول زمان مرخصی یا تاریخ آن باشد. با استفاده از این روش شما برای رئیس خود حق انتخاب قائل شده اید و دست او را باز گذاشته اید.

بسیاری از افراد هنگام درخواست مرخصی احساس گناه نموده و به اشتباه، این احساس گناه را بروز داده و حتی معذرت خواهی می نمایند.

ارائه اطلاعات اضافی به مدیرتان یا بهانه تراشی هایی چون همسرم احتیاج به استراحت دارد اشتباه است. نه به این خاطر که مدیر شما به شما و خانواده تان اهمیت نمی دهد، بلکه به این علت که وظیفه مدیر شما این نیست.

وظیفه او ایجاد هماهنگی میان کارمندان و فعالیت هایشان است. مانعی ندارد اگر مدیرتان که از دوستانتان نیز هست در جریان برخی از جزئیات مسائل خانوادگی شما قرار داشته باشد اما از قلم نیاندازید که برترین راه درخواست مرخصی بیان آن به گونه ای است که برای مدیرتان قابل قبول باشد و اگر برای اعطای مرخصی به شما، تایید مدیران رده بالاتر از او نیز لازم بود، او این درخواست را به همان شیوه ای مطرح کند که شما با او مطرح نموده اید.

امکان دارد، در محیطی کار کنید که هیچ یک از همکارانتان از مرخصی های خود استفاده نمی نمایند و مرخصی گرفتن نه تنها مرسوم نیست که تابو نیز هست.

اگر مرخصی بخشی از حقوق قانونی شماست و قصد دارید مرخصی بگیرید، درباره آن با اعتماد به نفس صحبت کنید و آن را در چارچوب ارزش های سازمانی مطرح کنید. شاید با درخواست شما تحولی در سازمان بوجود آمده و این تابوها بشنمایند. زبانی که در بیان درخواست خود به کار می برید باید بیشتر بر تاثیری که مرخصی روی شما می گذارد، تمرکز کند تا خود مرخصی. ممکن است بگویید که ذهنتان احتیاجمند استراحت است، دوست دارید ایده های نو خلق کنید و برای حل مسائل در پی راهکار های بهتری هستید. شاید از اینکه همواره مثل ماشین فقط کار نموده اید شکایت نموده و بخواهید به این رویه سرانجام دهید. به هر حال، مرخصی گرفتن به موقع، بیش از آنکه برای شما فایده داشته باشد، به نفع سازمان است.

منبع: الی گشت

به "مرخصی می خواهید؛ پس با این رویکرد جلو بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرخصی می خواهید؛ پس با این رویکرد جلو بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید