فشار خون پایین را جدی بگیرید

به گزارش وبلاگ بارزند، فشار خون پایین به وضعیتی اطلاق می شود که در آن فشار سیستولی کمتر از 90 میلی متر جیوه و فشار دیاستولی کمتر از 60 میلی متر جیوه باشد و فرد علائمی همچون ضعف، گیجی یا سرگیجه را به همراه داشته باشد.

فشار خون پایین را جدی بگیرید

فشار خون پایین، علائم و درمان

به مقدار فشاری که جریان خون به دیوراه رگ ها وارد می کند فشار خون (Blood pressure) گفته می گردد. تنظیم فشار خون در بدن توسط اعضایی از جمله قلب، کلیه و رگ ها انجام می گردد. در این مطلب از وبلاگ بارزند با فشار خون پایین علت، علائم و راه های درمان آن آشنا شوید.

علائم فشار پایین چیست؟

مواردی همچون سرگیجه، ضعف، سبکی سر، غش کردن و… از علائم این بیماری است که معمولا این موارد به هنگام تغییر شرایط بدن (برای مثال هنگامی که می خواهید از حالت نشسته به ایستاده تغییر شرایط دهید یا زمانی که می خواهید از حالت خوابیده به نشسته درآیید) بیشتر بروز می کنند.

علت فشار خون پایین چیست؟

  • از دست دادن خون و کم شدن حجم خون (مصرف برخی داروها مانند داروهای ادرار آور باعث دفع بیش از حد ادرار شده و از این طریق موجب کاهش حجم خون می شوند.)
  • مصرف الکل
  • کاهش ضربان قلب
  • ضربان تند و نامنظم قلب
  • خونریزی
  • عفونت خونی
  • کم آبی و تشنگی
  • تغذیه نادرست
  • بیماری قلبی: حملات قلبی شدید یا چند حمله قلبی خفیف می تواند باعث از کار افتادن قسمت های زیادی از عضلات قلب گردد که این خود باعث ضعیف شدن قلب و به تبع آن نارسایی قلب و فشار خون پایین می گردد.
  • آمبولی ریوی: در این حالت رسوبات دیواره یک رگ از آن جدا می شوند و باعث تشکیل لخته خونی می شوند که این لخته خونی به سمت قلب و نهایتا به سمت ریه حرکت می کند.
  • تاثیر برخی از داروهای خاص: مصرف داروهایی نظیر مسدودکننده های کانال کلسیم، بتابلوکرها و دیکوگسین می توانند باعث کند شدن ریتم ضربان قلب شوند. در برخی از افراد، حتی مصرف دوز های بسیار پایین از این داروها موجب می گردد ضربان قلب به طور خطرناکی پایین بیاید. از طرف دیگر داروهایی که همچون آنزیم های مبدل آنژیوتانسیون، مهارکننده های ACE ، مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسیون، بتابلوکرها و… که برای فشار خون بالا تجویز می شوند، می توانند باعث پایین آمدن شدید فشار خون و بروز علائم فشار پایین شوند. این شرایط در افراد مسن بیشتر اتفاق می افتد.
  • داروهایی که توسط پزشک برای درمان افسردگی تجویز می گردد، در صورتی که همراه با نیتروگلیسرین مصرف شوند، می توانند موجب فشار خون پایین شوند.

روش های درمان فشار خون پایین

انتخاب روش درمانی به علت بوجود آورنده فشار پایین بستگی دارد. در صورتی که علت این عارضه کم شدن آب بدن یا دی هیدراته باشد این بیماری با تحویز مایعات و محلول الکترولیت درمان می گردد. در صورتی که خون بدن بیمار در اثر خونریزی از دست رفته باشد باید علت خونریزی با تزریق سرم و خون درمان و کمبود خون برطرف گردد. در صورتی که افت فشار خون بر اثر مصرف دارو باشد، با تجویز پزشک دوز داروی مصرفی تغییر پیدا می کند یا مصرف دارو متوقف می گردد.

در صورتی که علت بیماری آمبولی ریوی و تشکیل لخته خون در سیاهرگ ها (ترومبوز ورید عمقی) باشد این شرایط با تجویز داروهای رقیق کننده خون درمان می گردد. در ابتدای فرایند درمان، داروهای هپارین تجویز می شوند و سپس داروهای وارفارین خوراکی یا دیگر داروهای جایگزین هپارین تجویز می شوند.

در مواردی کاهش فشار خون بعد از صرف غذا اتفاق می افتد که در این موارد تجویز ایبوبروفن و ایندومتاسین می تواند موثر باشد.

اگر عامل اصلی فشار خون پایین شما تغذیه نامناسب باشد، مصرف کافی و متعادل مواد غذایی برای شما لازم و ضروری است. یک رژیم غذایی باید شامل غلات، سبزیجات، میوه ها، ماهی و مرغ کم چرب غنی باشد. آب سبزیجات (آب هویج یا گوجه فرنگی و…)، روغن های مفید و نمک دریایی تصفیه نشده برای شما بسیار مناسب است.

با نوشیدن آب چغندر می توانید کاهش فشارخون تان را کنترل کنید. برای نتیجه گیری بهتر به بیماران توصیه می گردد که روزانه در دوعده متفاوت یک فنجان آب چغندر بنوشند. به این ترتیب بهبودی قابل ملاحظه ای حاصل خواهد شد.

منبع: پیام دلتا

به "فشار خون پایین را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار خون پایین را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید