غذارسانی به سگ ها عامل نابودی آن ها، تعداد سگ های ولگرد از مرز 2 میلیون گذشت

به گزارش وبلاگ بارزند، یک کارشناس محیط زیست درباره غذارسانی به حیوانات و ایجاد اختلالات در چرخه محیط زیست توضیحاتی داد.

غذارسانی به سگ ها عامل نابودی آن ها، تعداد سگ های ولگرد از مرز 2 میلیون گذشت

غذارسانی به سگ ها و انواع حیواناتی که در جامعه شاهد ازدیاد و رشد جمعیتشان هستیم باعث بروز مسائلی از جمله شیوع بیماری ها و کشته و زخمی شدن بعضی از مردم شده است.

طبق آمار تعداد سگ های ولگرد در کشور از مرز 2 میلیون گذشته است چنانچه تعداد این سگ ها افزایش پیدا کند افراد بیشتری قربانی هجوم سگ های ولگرد خواهند شد .

بنابر اخبار اعلام شده تنها طی 2 روز یک سگ هار در شهرستان مشگین شهر باعث مصدوم شدن 16 نفر شده است، طبق آماری که به وسیله مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران عنوان شد تهران حدود 5 تا 6 هزار سگ بدون صاحب دارد.

شهرداری پناه گفت: در حالت عادی زیست بوم طبیعت چرخه منظمی دارد و دخالت انسان باعث اختلال در این نظم می گردد که نوع این دخالت غذارسانی به گونه های حیات وحش و گونه های اهلی است که مشکل را چندین برابر می نماید.

بالا رفتن نرخ زادآوری یکی از مسائل این غذا رسانی ها است، بعضی از مردم تفاوت حیات وحش و اهلی را نمی دانند و فکر می نمایند حیات وحش گونه هایی هستند که حمله می نمایند در صورتی که حتی یک گنجشک هم از گونه های حیات وحش است.

او اضافه نمود: بعضی از گونه های مانند زاغ ها دشمن طبیعی ندارند و زمانی که جمعیتشان بیش از حد طبیعی می گردد آسیب رسان می شوند و در این زمان جمعت سایر گونه های آسیب پذیر مانند چرخ ریسک تحت تاثیر قرار می گیرد و جوجه هاش خورده می شوند و جمعیت کلاغ و زاغی به علت نداشتن دشمن طبیعی زیاد می گردد.

این فعال محیط زیست گفت: دخالت بشر در سالیان بسیار دور باعث ساختن گونه های اهلی شده است، گونه های اهلی به علت استفاده انسان ساخته شدند یعنی گوسفند اهلی ما همان قوچ و میش طبیعت ما است دخالت انسان بخشی از حیوانات طبیعت را جدا کرد که این اهلی سازی در تمام موارد باعث ایجاد مشکل شده است.

شهرداری پناه گفت: ایجاد بیماری، برداشت از طبیعت، برداشت آب محدودی که در طبیعت وجود دارد به وسیله گونه اهلی از جمله معایبی است که گونه های اهلی که کنار انسان نیستند، اما آسیب زا هستند به همراه دارند که این تنها به سگ ها محدود نمی گردد.

او گفت: با وجود غذارسانی که نرخ زادآوری سگ ها را بالابرده و باعث بروز جمعیت نجومی آن ها شده بیماری وارد در زیستگاه ها شده و برداشت از زیستگاه صورت می گیرد.

شهرداری پناه ادامه داد: باتوجه به مطالبی که درباره زیاد شدن جمعیت گونه های مختلف و سگ ها به آن اشاره کردیم می توان گفت اگر سگی از بین می رود مقصر انسان هایی هستند که باعث این اتفاق شده اند چه افرادی که اهلی سازی انجام داده اند و چه افرادی که به ازدیاد این جمعیت یاری نموده اند.

این کارشناس محیط زیست گفت: واقعیتی که این افراد باید بپذیرند این است که معضلی که به وجود آمده است به وسیله این افراد به وجود آمده و حیواناتی مانند این سگ ها در این امور نقشی ندارند و نمی توان گفت افرادی که مخالف ازدیاد جمعیت این گونه ها هستند با آن ها دشمنی دارند.

او درباره آسیب هایی که این گونه به همراه دارد اظهار کرد: در حاشیه شهر ها بچه ها خردسال به وسیله این سگ ها جان خود را از دست می دهند، اما بعضی از افراد با نگاه افراطی به این موضوع دیدگاه خطرناکی در این باره به وجود آورده اند و باعث ایجاد تنش هایی در جامعه شده اند اگر این آسیب ها از ابتدا پیش بینی می شد به این نقطه نمی رسیدیم.

این فعال محیط زیست گفت: حامیان این اقدام نمی خواهند درمورد این مشکل صحبتی گردد و حتی اگر خبری مبنی بر آسیب رسیدن به افراد منتشر گردد فرد آسیب دیده را مقصر می دانند، اما اگر به این معضل پرداخته نگردد و جمعیت این حیوانات درست کنترل نگردد این جمعیت همچنان به صورت نجومی بالا می ورد و مسائل تشدید می گردد.

شهرداری پناه گفت: این افراد بخش بزرگی از این اتفاق هستند و نمی خواهند این موضوع را بپذیرند؛ باید در نظر داشت سگ ماده ای که 7 توله دارد و هر توله در زمان کوتاه مدتی زایمان خواهد داشت جمعیتی غیر قابل کنترل را بر جای می گذارد که تنها راه عقیم سازی است که آن هم نیازمند نگهداری کاملا ایزوله است و این روش عقیم سازی ها پاسخگو نیست.

در سال گذشته بیش از 260 هزار حیوان گزیدگی در کشور ثبت شد که 80 درصد آن به حمله سگ های ولگرد اختصاص داشت. پیش تر شهردار ناحیه 10منطقه یک در طرح کنترل حیوانات شهری در شهرک محلاتی از جمع آوری سگ های ولگرد اطلاع داد.

وبلاگ بارزند اجتماعی محیط زیست

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "غذارسانی به سگ ها عامل نابودی آن ها، تعداد سگ های ولگرد از مرز 2 میلیون گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذارسانی به سگ ها عامل نابودی آن ها، تعداد سگ های ولگرد از مرز 2 میلیون گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید