شناسایی 17 هزارو 600 بیمار مبتلا به فشارخون بالا در کاشان

به گزارش وبلاگ بارزند، معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در کاشان تا به امروز 17 هزارو 600 بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شده اند.

شناسایی 17 هزارو 600 بیمار مبتلا به فشارخون بالا در کاشان

به گزارش از ، مرتضی پنجه شاهی معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان امروز در جمع وبلاگ بارزند در خصوص فشار خون و بیماری های ناشی از آن گفت: هدف از این نام گذاری افزایش آگاهی از فشارخون بالا و تأکید بر مقدار گیری دقیق فشار خون است.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه وجود فشارخون برای ادامه حیات الزامی است، گفت: در افراد بالای 18 سال فشارخون کمتر از 120 روی 80 میلی متر جیوه طبیعی و فشارخون 140 روی 90 و بالاتر فشارخون بالا محسوب می شود.

او با بیان این که فشارخون بالا، سومین عامل مرگ در دنیا است و از هر 8 مرگ در دنیا، یک مرگ مربوط به فشارخون بالا است، اضافه نمود: در ایران، تقریباً از هر پنج نفر یک نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند و نیمی از موارد ابتلا به فشار خون شناسایی شده است که از این تعداد نیمی تحت درمان هستند، از بین افراد تحت درمان هم تنها یک سوم از موارد فشارخون، تحت کنترل هستند.

پنجه شاهی با اشاره به اینکه شیوع فشارخون بالا در بچه ها کمتر است، اما احتمال ابتلای بچه ها هم به فشارخون بالا وجود دارد، شرح داد: در کاشان تا کنون 17600 بیمار مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده اند (حدود 8 درصد در جمعیت بالای 30 سال) هستند.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان موروثی بودن، سن، چاقی، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل و دخانیات، مصرف زیاد نمک و استرس و فشار عصبی را از علل خطر ایجادکننده فشارخون برشمرد.

او سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، تنگی نفس شبانه و یا هنگام فعالیت، درد قفسه سینه و ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب را از علائم فشارخون بالا نام کرد.

پنجه شاهی با بیان اینکه فشارخون بالا معمولاً علامتی ایجاد نمی کند و به همین دلیل به فشارخون بالا قاتل خاموش هم می گویند، گفت: بیماری های قلبی-عروقی، سکته قلبی و مغزی، آسیب های کلیوی و آسیب های چشمی از عوارض فشارخون بالا است.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه تنها راه تشخیص فشارخون بالا مقدار گیری آن با دستگاه فشارسنج است، اضافه نمود: با یک بار مقدار گیری فشارخون، نمی توان فشارخون بالا را تشخیص داد و باید پس از چند بار کنترل فشارخون در نوبت های مختلف در صورت وجود فشارخون بالا، با نظر پزشک، درمان بیماری شروع شود.

او یادآور شد: افراد دارای فشارخون طبیعی، حداقل هر دو سال یک بار باید فشارخون خود را کنترل کنند و بیماران فشارخون باید به صورت ماهیانه جهت کنترل بیماری خود به مراکز و پایگاه های سلامت مراجعه کنند.

پنجه شاهی ورزش و تحرک بدنی حداقل روزانه نیم ساعت، اجتناب از مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و ...)، افزایش مصرف سبزی و میوه روزانه حداقل 5 سهم، کاهش مصرف نمک و چربی در رژیم غذایی، کنترل و حفظ وزن مطلوب در افراد، کنترل قند و چربی خون در افراد دارای عامل خطر و حذف یا محدود کردن مصرف مواد غذایی آماده (غذای فوری، سوسیس، کالباس، چیبس و...) را از راه های پیشگیری فشارخون بالا برشمرد.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شناسایی 17 هزارو 600 بیمار مبتلا به فشارخون بالا در کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 17 هزارو 600 بیمار مبتلا به فشارخون بالا در کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید