شاخ شدن به چه قیمتی؟ میراث&zwnjبان و جهانگرد باشیم نه تخریبگر

به گزارش وبلاگ بارزند، یک کاربر اینستاگرامی برای جذب دنبال کننده بیشتر و به اصطلاح شاخ شدن، با انتشار تصاویری از قسمت های سالم تر یک گور باستانی در منطقه تاسوکی واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان، اخلاق گردشگری و میراث بانی را زیر پاگذاشت که با واکنش مردم منطقه و دوستداران میراث فرهنگی روبرو شده است.

شاخ شدن به چه قیمتی؟ میراث&zwnjبان و جهانگرد باشیم نه تخریبگر

ایرنا: چند روزی است که تصاویری از یک کاربر اینستاگرامی که با همراهی یکی از راهنمایان محلی به منطقه باستانی تاسوکی در شمال استان سیستان و بلوچستان در نزدیکی مرز افغانستان سفر نموده و با جدا کردن قسمت های سالم تر یک گور باستانی با ارزش و تکه های اسکلت و اشیای بدست آمده عکس گرفته، در فضای مجازی میان کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد که با واکنش های عمومی فعالان فضای مجازی، مردم منطقه و جامعه باستان شناسان کشور روبرو شده است.

اگر چه این فرد در پست اخیر خود از ایجاد تکدر خاطر و دل آزردگی برای مردم ایران و اهالی سیستان و بلوچستان و دوستداران میراث فرهنگی عذرخواهی نموده است و قصد خود را نمایش زیبایی های منطقه عنوان می نماید و قول داده است با سبک جدید و هدفمند و قانونی این اقدام خود را جبران کند، اما این اتفاق زنگ هشداری نه فقط برای مسئولان مربوطه بلکه برای فعالان جهانگردی محلی است که میراث بانی و پاسداری از گنجینه ها، حرمت ها و حریم آنها یک وظیفه ملی و عمومی برای همه است حتی همان راهنما و بلد محلی.

این رفتار غیرحرفه ای و انتشار آن از سوی یک فرد که نمی توان عنوان او را جهانگرد خطاب کرد نه تنها هیچ توجیهی ندارد، بلکه باید توجه داشت آثار عمومی آن در افکار عمومی فقط با معذرت خواهی و قول جبران خطا برطرف نمی گردد. این که مشهور شدن (شاخ شدن) به واسطه یک اقدام ناپخته هیجانی با چه قیمتی انجام می گردد سوالی است که این افراد باید از خود بپرسند.

در همین چارچوب علیرضا جلال زایی مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با تقبیح و محکوم کردن این حرکت خودسرانه پیگیری امور قضایی را برای خود محفوظ دانسته و اعلام نموده با هر فرد یا افرادی که بخواهند به وسیله فضای مجازی به حریم میراث فرهنگی آسیب و لطمه بزنند به شدت و برابر قانون برخورد خواهد نمود.

جلال زایی گفته است با تخریبگر آثار تاریخی در منطقه تاسوکی واقع در شمال این استان حدفاصل زابل و زاهدان برخورد قضایی انجام می گردد و با برگزاری جلسه به این فرد تذکر کتبی و شفاهی داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان همچنین شرح داده است که منطقه و سایتی که مورد بازدید قرار گرفته یک منطقه بیابانی به همراه تپه های ماسه بزرگ و فاقد سکونت های معاصر است و وسعت آن به 2 هزار هکتار می رسد و براساس گزارش های واصله و بازدیدهای میدانی صورت گرفته، برای این اداره کل محرز شد که هیچگونه حفاری در این پهنه انجام نشده و آثار موجود در فیلم و عکس های انتشار یافته در دسته آثار و شواهد فرهنگی سطحی (غیرحفاری) قرار می گیرند.

باید توجه داشت این رفتارهای نابخردانه و خودخواهانه احساسی، سرمایه گذاری ها و کوشش هایی را که در سال های طولانی منجر به تفاهم جوامع محلی -با همه دغدغه های که به محیط زیست فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و طبیعی خود دارند- با فعالان صنعت جهانگردی برای جهانگردپذیر شدن مناطق صورت گرفته است در زمانی کمتر از چند دقیقه بر باد می دهد و جبران و احیای آن شاید حتی غیرممکن گردد و رونق جهانگردی در یک منطقه با تمام ظرفیت ها و نیازهایی که در خود پرورانده را به افسانه تبدیل کند.

بازتاب این نوع رفتارهای مخرب که توسط بعضی افراد در فضای مجازی منتشر می گردد اگر چه محدود اما گاهی در مناطق ساحلی شمال کشور دیده می گردد، گاهی هم در سفر به مناطق مذهبی بروز می نماید، و اکنون هم در منطقه دیگری از کشور اتفاق افتاده و احساسات عمومی مردم منطقه و دغدغه مندان میراث فرهنگی و جهانگردی را جریحه دار نموده است. این رفتارها در وهله اول ناشی از عدم آموزش کدهای اخلاق جهانگردی است، قواعدی که یاد می دهد و تاکید می نماید جهانگردان در سفر به مناطق باید حریم های و حرمت های عمومی و عرفی و اعتقادی جوامع محلی را به صورت دقیق رعایت نمایند، که البته جذابیت سفر، آشنایی با همین ناشناخته ها و گنجینه ها است.

این اتفاق زنگ هشداری نه تنها برای سازمان های دولتی مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی است، که می طلبد نهادهای غیردولتی، جوامع صنفی و حرفه ای این حوزه که به صورت محلی و منطقه ای فعالیت می نمایند راهنمایان و بلدهای محلی را توجیه نموده و آموزش دهند تا با افراد و گروه هایی که بیشتر تخریبگر هستند نه جهانگرد با اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتر برخورد نمایند و به برای درآمد ناچیز آنان را در این سفرهای ماجراجویانه همراهی ننمایند.

منبع: توریسم آنلاین

به "شاخ شدن به چه قیمتی؟ میراث&zwnjبان و جهانگرد باشیم نه تخریبگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخ شدن به چه قیمتی؟ میراث&zwnjبان و جهانگرد باشیم نه تخریبگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید