حضور دلالان در بازار مسکن سرمایه گذاری غیرمولد است

به گزارش وبلاگ بارزند، تهران (پانا) - عضو کمیسیون مالی مجلس معتقد است تسهیلات مسکن با اندازه کنونی کمکی به بهبود شرایط بازار مسکن نمی کند و حضور دلالان در این بازار سرمایه گذاری غیرمولد است.

حضور دلالان در بازار مسکن سرمایه گذاری غیرمولد است

مهدی طغیانی در گفت وگو با پانا با بیان اینکه دو مولفه در حوزه مسکن تاثیرگذار خواهد بود، ابراز کرد: در اقتصاد، تقاضای معمول مصرف مسکن و تقاضای سرمایه گذاری دو مولفه مهم در حوزه مسکن به شمار می فرایند که ضروری است دولتمردان،اقتصاددانان و صاحبنظران حوزه مسکن به آنها توجه نمایند.

عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن در اقتصاد به علت سهمی که در هزینه خانوار دارد، دارای اهمیت ویژه ای است،گفت: مطالعات نشان می دهد که حداقل 40 درصد هزینه مصرف خانوار مربوط به حوزه مسکن است بنابراین اگر دولت بتواند در حوزه مسکن آرامش ایجاد کند این آرامش و ثبات در کل بودجه خانوار تاثیرگذار خواهد بود.

حوزه مسکن نسبت به سایر حوزه ها تورم چند برابری را به دلایل همانند سوداگری خرید و فروش بیش از مقدار مسکن،دلالی و غیره را تجربه نموده است

وی ضمن ارائه توضیحی در مورد تقاضای معمول مصرفی مسکن مطرح نمود: به نسبت رشد جمعیت و ازدواج سالانه احتیاج به مسکن تازه به وجود می آید واگر این امر چندین سال محقق نشد و سال ها مسکن تازه متناسب با رشد تقاضا ساخته نگردد، سبب تورم مسکن در اقتصاد خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه بعضی از افراد برای سرمایه گذاری به ساخت و ساز و خرید مسکن می پردازند، یاد آور شد: در گذشته و حال مردم براساس تجارب خود هنگام تورم در حوزه مسکن سرمایه گذاری می نمایند که این امر سبب رشد نقدی این افراد می گردد.

طغیانی گفت: جنس سرمایه گذاری در حوزه مسکن غیرمولد است چرا که سبب ایجاد اشتغال، فراوری وسرمایه گذاری مالی در جامعه نمی گردد.

وی با بیان اینکه ضروری است اقتصاددانان و دولتمردان برای رسیدن به ثبات مالی و آرامش در حوزه مسکن و توازن بین این دو مولفه راهکارهای موثر پیشنهاد نمایند، یاد آور شد: در واقع ضروری است در بخش مصرفی عرضه متناسب با تقاضای فرد باشد و در بخش سرمایه گذاری هم باید کوشش گردد این روش سرمایه گذاری غیرمولد را بین ببرد و آن را به سمت گذاری مولد سوق دهد.

عضو کمسیون مالی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت می تواند بر برون رفت مسکن به عنوان کالای سرمایه ای اقداماتی همانند مالیات برخانه های خالی ،مالیات، مالیات بر درآمد سرمایه و غیره را در دستور کار خود قرار دهد.

طغیانی با بیان اینکه در چند سال اخیر به علت تقاضای بیش از حد در حوزه مسکن شاهد تورم بی سابقه در این حوزه بودیم ،مطرح نمود: این امر باعث شد که حوزه مسکن نسبت به سایر حوزه ها تورم چند برابری را به دلایل همانند سوداگری خرید و فروش بیش از مقدار مسکن،دلالی و غیره را تجربه کند.

وی با بیان اینکه زمانی اعطای تسهیلات موثر خواهد بود که عرضه کافی در بازار مسکن وجود داشته باشد، یادآور شد:ضروری است قدرت خرید افراد جامعه آنالیز گردد و اعطای تسهیلات بانکی باید متناسب با قدرت خرید مردم و قیمت مسکن انجام گیرد.

طغیانی بیان نمود: زمانی که درجامعه شاهد رکود مالی، افزایش عرضه نسبت به تقاضا و یا کاهش قدرت خرید مردم باشیم تسهیلات خرید مسکن موثر خواهد بود .

وی با بیان اینکه دولت امکانات لازم را برای سالانه یک میلیون واحد مسکونی دارد، اظهار کرد: ساخت مسکن نقش بسیار موثری در رونق فراوری و فروش مصالح و صنایع وابسته به آن دارد.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی وجود انحراف در تسهیلات بانکی را مهم ترین مشکل اعطای تسهیلات دانست و گفت به عبارتی اعتبارات برای مسکن گرفته می گردد اما سر از بازار مسکن در نمی آورد و در بازار دیگر از این تسهیلات استفاده می نمایند که راهنمایی اعتبارات می تواند موثر واقع گردد.

طغیانی گفت: بهتر است که این اعتبارات در حوزه مشارکت، ساخت و فراوری مسکن راهنمایی گردد و ضروری است که تسهیلات بانکی اعتبارات و نقدینگی در راستای فراوری مسکن به کار گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "حضور دلالان در بازار مسکن سرمایه گذاری غیرمولد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور دلالان در بازار مسکن سرمایه گذاری غیرمولد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید