تدوین ساختار نظام آموزشی برای دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه ، بیش فعالی

به گزارش وبلاگ بارزند، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پروش استثنایی در دومین نشست شورای راهبری در سال جاری از تدوین ساختار نظام آموزشی برای بچه ها و دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی خبر داد.

تدوین ساختار نظام آموزشی برای دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه ، بیش فعالی

حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها برگزار شد، با بیان اینکه یکی از شایع ترین اختلال های دوره کودکی و نوجوانی اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی است که به عنوان یکی از اختلال های عصبی تحولی، خود زمینه ساز بسیاری از مسائل شناختی و اجتماعی بچه ها و نوجوانان است، گفت: بر همین اساس، در سال گذشته در شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصویب شد که بچه ها و دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند و خدمات آموزشی و توان بخشی به آن ها ارائه شود.

وی شرح داد: دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی همانند دانش آموزان با مسائل ویژه یادگیری در مدارس عادی در حال تحصیلی هستند، اما سازوکاری برای ارائه خدمات به این دانش آموزان وجود نداشت و با تحت پوشش قرار گرفتن در این سازمان و دریافت خدمات تخصصی از افت تحصیلی آن ها پیشگیری می شود.

طریفی حسینی با اشاره به تدوین ساختار آموزش و پرورش برای بچه ها و دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی گفت: هدف از تدوین این ساختار پیشگیری از شکست های آموزشی و رفتاری ناشی از محدودیت در بازداری رفتاری و کارکردهای اجرایی، ارائه خدمات و مداخلات بهنگام به نوآموزان و تهمید و طراحی راهبردها و روش های ارزیابی، آموزشی و توان بخشی دانش آموزان با نارسایی توجه - بیش فعالی است.

وی با بیان اینکه غربال، شناسایی و تشخیص و ارائه خدمات آموزشی، روان شناختی و توان بخشی بهنگام با رویکرد پیشگیری در مراکز پیش دبستانی از اهداف آموزش و پرورش بچه ها و دانش آموزان با نارسایی توجه - بیش فعالی است، گفت: هم چنین ارائه خدمات آموزشی و روان شناختی خانواده محور به والدین و ارائه خدمات آموزشی، روان شناختی و توان بخشی به دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی در مدارس با تاکید بر برنامه تلفیق و فراگیرسازی از دیگر اهداف آموزش و پرورش این بچه ها است.

طریفی حسینی با اشاره به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به مدرسه گفت: برنامه ملی سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی یک ظرفیت بی بدیل است که می توان از آن برای شناسایی اختلالات و مسائل دانش آموزان استفاده کرد، اما باید در نظر داشت که دانش آموزان پس از شناسایی رها نشوند و برای دریافت خدمات و جایدهی مناسب ارجاع داده شوند.

وی اضافه نمود: یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی، افزایش تعداد پایگاه های دائمی سنجش در استان ها است تا بچه ها قبل از سنین ورود به مدرسه و هم چنین در طول سال تحصیلی از خدمات سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی استفاد کنند.

رئیس سازمان سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه نشست به موضوع آموزش های حضوری مدارس استثنایی پرداخت و گفت: مدارس استثنایی نسبت به مدارس عادی در مسائل عمومی مانند تعداد دانش آموزان شرایط بهتری برای بازگشایی دارند، اما با این حال مسائل اختصاصی برای مدارس استثنایی وجود دارد که مدارس عادی با آن ها درگیر نیستند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، پروتکل های نو بهداشتی ویژه مدارس استثنایی که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش طراحی و تدوین شده است به زودی ابلاغ خواهد شد و موضوع خوابگاه های شبانه روزی مدارس استثنایی نیز در این شیوه نامه آورده شده است.

معاون وزیر خواستار پیگیری عدم حضور دانش آموزان در مدارس شد و گفت: آموزش های حضوری در مدارس الزامی هستند و مدیران مدارس باید عدم حضور دانش آموزان را به صورت موردی پیگیری کنند و شرایط حضور آن ها را در مدارس فراهم آورند.

وی اضافه نمود: آموزش های حضوری برای دانش آموزان استثنایی به دلیل تخصصی بودن آموزش ها و ارائه خدمات توان بخشی ضرورت بیشتری دارد و هم چنین دانش آموزان باید سواد بهداشتی و مراقبت از خود را یاد بگیرند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تدوین ساختار نظام آموزشی برای دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه ، بیش فعالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین ساختار نظام آموزشی برای دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه ، بیش فعالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید