افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در آبگیرهای نیشابور

به گزارش وبلاگ بارزند، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور از افزایش جمعیت پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در آبگیرهای نیشابور

محمد مهدی نوربخش در گفت وگو با وبلاگ بارزند بیان کرد: سرشماری پاییزه پرندگان آبزی و کنارآبزی در آبگیرهای شهرستان نیشابور به خصوص در حوزه سد بار در حال انجام است و در اولین پایش های اجرا شده شاهد افزایش جمعیت این پرندگان نسبت به سال گذشته هستیم.

وی میزان بارندگی مناسب و آبگیری آبگیرها، نظارت کامل بر ممنوعیت شکار پرندگان، همچنین محدودیت حضور مردم در طبیعت به دلیل شیوع ویروس کرونا را از مهمترین دلایل افزایش جمعیت این پرندگان در منطقه دانست.

نوربخش شرح داد: یکی از مهمترین گونه هایی که در چند سال اخیر در منطقه مشاهده شده گونه پلیکان خاکستری است که گونه با ارزشی است؛ همچنین علاوه بر پلیکان خاکستری، حواصیل خاکستری، کاکایی، چنگر، کشیم کوچک، کشیم بزرگ و اردک سر در منطقه مشاهده و شمارش شدند.

وی در رابطه با نقش و اهمیت حضور این پرندگان در منطقه گفت: حضور حیات وحش در چرخه حیات یک حلقه مهم است و حضور این پرندگان مهاجر در منطقه می تواند نماد و شاخصی برای سنجش سلامت طبیعت منطقه باشد.

نوربخش در ادامه افزود: سرشماری در دو نیمه سال انجام می شود که در نیمه دوم سال تمرکز بیشتر روی سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.

وی یکی از اهداف سرشماری را اطلاع از شرایط پرندگان مهاجر، اطلاع از گونه های موجود و رصد گونه های جدید بیان کرد و ادامه داد: یکی از بحث هایی که در مورد پرندگان مهاجر مطرح است بحث انتقال بیماری ها از شهری به شهر دیگر است و به همین دلیل یکی از اهداف دیگری که در سرشماری پرندگان مهاجر دنبال می شود نظارت بر بحث آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور تأکید کرد: همراهی و توجه مردم به مسائل زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است و تا زمانی که توجه، حمایت و همراهی مردم نباشد ما به عنوان یک سازمان دولتی به تنهایی نمی توانیم بحث حفاظت از محیط زیست را انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در آبگیرهای نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در آبگیرهای نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید