احتکار و واسطه ها عوامل اصلی افزایش قیمت برنج هستند

به گزارش وبلاگ بارزند، خبرنگاران/اصفهان یک عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی، گفت: دلیل اصلی گرانی برنج واسطه ها هستند که برنج را با یک قیمت پایین از کشاورزان خریداری و سپس این محصول را انبار نموده و به شکل قطره چکانی وارد بازار می نمایند.

احتکار و واسطه ها عوامل اصلی افزایش قیمت برنج هستند

اصغر سلیمی در گفت و گو با وبلاگ بارزند درباره افزایش قیمت برنج در بازار، اظهار کرد: بعضی از کالاها در زندگی روزمره مردم نقش اساسی دارند که یکی از این کالاهای اساسی برنج است. در کل مرغ، برنج، روغن، لبنیات و نان جز کالاهایی هستند که در زندگی مردم نقش اساسی دارند. شهروندان ایرانی حداقل یک بار در روز از برنج استفاده می نمایند که بالا رفتن قیمت این کالا به هر دلیلی روی زندگی مردم تاثیر مستقیم می گذارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون قیمت یک کیسه برنج 30 کیلویی ایرانی یک میلیون و 500 هزار تومان می گردد که این امر نشان می دهد قیمت هر کلیو برنج ایرانی به 50 هزار تومان رسیده است. این نرخ برای مردمی که عایدی زیادی ندارند بسیار سنگین است و برای مثال اگر یک خانواده بخواهد میهمانی دهد با احتساب سایر مخارج هزینه های آن سرسام آور می گردد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: به همین خاطر دولت باید تمهیدات خاصی را برای تنظیم بازار برنج بیندیشد. البته خواستار آن هستیم تولیدات داخلی در اختیار مردم قرار بگیرد، اما اگر شرایط به این شکل کنونی باشد چاره ای جز واردات این محصول برای تنظیم قیمت آن وجود ندارد.

سلیمی توضیح داد: معتقدم دلیل اصلی گرانی برنج واسطه ها هستند که برنج را با یک قیمت پایین از کشاورزان خریداری و سپس این محصول را انبار نموده و به شکل قطره چکانی وارد بازار می نمایند تا با گران تر شدن آن سود بیشتری به جیب بزنند. دولت باید در این زمینه راهکاری بیندیشد تا افراد سودجو نتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

این عضو کمیسیون مالی مجلس اعلام نمود: احتکار برنج، قیمت این محصول را بالا می برد که دولت باید جلوی دلالان را بگیرد تا مردم از حداقل های زندگی محروم نشوند. مجلس هم تذکرات لازم را به وزاری جهاد کشاورزی، صمت و اقتصاد خواهد داد و از آن ها می خواهیم که جواب قانع نماینده ای بدهند و سریع تر وارد عمل شوند.

قیمت برنج متاثر از افزایش قیمت تمام کالاها است

بعلاوه رحمت الله فیروزی-نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس به وبلاگ بارزند گفت: البته قیمت برنج افزایشی شده است، اما به میزان دیگر کالاها این افزایش قیمت محسوس نبوده است. به هر حال کالاهایی که مورد احتیاج مردم است نباید با این قیمت ها به بازار عرضه گردد و دولت باید در تنظیم قیمت چنین کالاهایی وارد عمل گردد.

وی اضافه کرد: کشاورزان سود چندانی از فروش محصول خود نمی نمایند و این واسطه ها و دلالان هستند که قیمت ها را بالا می برند. دولت باید مکاهمم ویژه ای برای کنترل و نظارت قیمت ها داشته باشد چون مردمی که عایدی بالایی ندارند خرید این اقلام برای آنان مشکل است.

نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس گفت: علاوه بر واسطه ها افزایش قیمت برنج به دلیل افزایش قیمت تمام کالاها است و متاثر از قیمت دیگر کالاها می گردد. وقتی دلار 28 هزار تومان می گردد تاثیر خود را روی گرانی بیشتر کالاها می گذارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "احتکار و واسطه ها عوامل اصلی افزایش قیمت برنج هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتکار و واسطه ها عوامل اصلی افزایش قیمت برنج هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید