مسجد قدیمی کندوان در معرض خطر ریزش واقع شده است

به گزارش وبلاگ بارزند، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارشات بدست رسیده، مسجد قدیمی کندوان در معرض خطر ریزش قرار گرفته است.

مسجد قدیمی کندوان در معرض خطر ریزش واقع شده است بیشتر بخوانیدروستای کندوان آذربایجان شرقی؛ تنها روستای صخره ای در ایران

امیر جدایی (سرپرست پایگاه ملی روستای تاریخی کندوان) با اشاره به آنکه بهسازی و نظارت بر کران های این روستا به صورت مستمر در دستور کار این اداره کل نهاده شده است، از بازسازی 6 کران اطلاع داد و گفت: بعضی از این کران ها در بیش از 4 بخش و نقطه نیازمند بازسازی بود و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، میتوان گفت کران ها در حدود 12 نقطه بازسازی و استحکام بخشی شدند.

او بعلاوه از کف سازی روستای کندوان اطلاع داد و گفت: کف سازی حدود 100 متر مربع از بخشی از روستا انجام شد و درعین حال بازسازی خانه باتیک تکمیل شد. حدود 25 در و پنجره فلزی با یاری مردم، چوبی شدند و نرده کشی طرح چوب در مکان های پرخطر انجام گرفت. بعلاوه دیواری حائل به طول 25 متر در انتهای روستا در راستای جلوگیری از ریزش سنگ اجرا شده است.

جدایی درخصوص شرایط کران های روستای تاریخی کندوان گفت: مهمترین کرانی که نیازمند بازسازی است مسجد قدیمی روستاست که به صورت 5 طبقه است و در طول زمان خالی شده، در معرض ریزش نهاده شد. از این رو بازسازی آن را در برنامه سال جاری قرار داده ایم. چند مورد کرال هم هست که ترک عمیق برداشته اند و نیازمند بازسازی هستند. کران های شخصی با مشارکت اهالی بازسازی می شوند و سایر کران ها را خودمان بازسازی می کنیم.

او یادآور شد: درحالی که بیشتر کران های کندوان نهایتا دو طبقه هستند اما مسجد قدیمی روستا 5 طبقه است که مسجد در طبقه دوم نهاده شده است و در سایر طبقات آن نیز خانواده هایی زندگی می نمایند که اکنون به علت شرایط موجود، خالی شده اند. این مجموعه به مرور زمان مقاومت خود را از دست داده است. ضمن آنکه این کران ها آهکی تر هستند همچون سنگهای آتشفشانی نیستند که استحکام زیادی داشته باشند و متخلخل هستند. اگر مورد استفاده قرار گیرد احتمال ریزش آن وجود دارد از این رو مسجد قدیمی باید بازسازی و استحکام بخشی گردد.

به گفته سرپرست پایگاه ملی روستای تاریخی کندوان، باتوجه به آنکه فصل بارش شروع نشده و به نوعی به نظر می رسد که سال جاری فصل کم بارشی خواهیم داشت، فعلا نیازی به استحکام بخشی بیشتر برای کندوان احساس نمی گردد. درحالیکه هر سال این موقع در کندوان بیش از 20 متر برف می آمد اما سال جاری نه تنها برف نیامده بلکه از باران هم خبری نیست. البته سعی کردیم تمام کارهایمان را تا آبان آن هم با بودجه و اعتباری که از سال 1399 بود به اتمام برسانیم. هنوز اعتبارات 1400 تخصیص نیافت.

او یادآور شد: اکنون نظارت ها را افزایش داده ایم، چرا که یکی از آسیب های کندوان حفاری غیرمجاز است که ناشی از طمع هایی است که صورت می گیرد و کران ها را بیشتر می نمایند.

جدایی در مورد شرایط توریستی کندوان نیز گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه حدود یک تا یک و نیم میلیون توریست به کندوان می آمدند. اما در دوران کرونا این مقدار کاهش یافت. ضمن آنکه براساس پژوهش های صورت گرفته متوجه شدیم که ظرفیت تحمل کندوان در حدود 4 هزار نفر است و اگر تعداد توریستان بیش از این تعداد گردد، آسیب رسان خواهد بود.

او ادامه داد: در شلوغ ترین روزهای سال که تابستان ها و نوروز است شاهد در حدود 600 تا 2 هزار توریست به کندوان هستیم که به آستانه تحمل نمی رسد و میتوان پذیرای این تعداد توریست بود.

سرپرست پایگاه ملی روستای تاریخی کندوان درخصوص مقایسه این روستای تاریخی با نمونه مشابه آنکه در ترکیه نهاده شده است، گفت: کاپادوکیا 15 برابر بزرگتر از کندوان است. امکاناتی که دارد در مقایسه با وسعت آن قابل استفاده است. بعضی نقد می نمایند که در آنجا امکانات بالن سواری وجود دارد این درحالی است که نمی گویند که کاپادوکیا در یک دشت وسیع نهاده شده است که امکان پرواز بالن در آن وجود دارد و گاها در عکسها شاهد پرواز تعداد زیادی از بالن هستیم. این درحالی است که نه تنها وسعت کندوان به آن میزان نیست بلکه در میان کوه نهاده شده است و پرواز بالن با خطر روبرو خواهد شد و به لحاظ ایمنی مناسب نیست.

بیشتر بخوانیدبا شماری از مشهورترین جاذبه های دیدنی کاپادوکیه آشنا شویم

با این وجود جدایی معتقد است: کندوان مزیتی که نسبت به کاپادوکیا دارد آن است که مردم در کندوان زندگی می نمایند و زندگی در آن جریان دارد درحالی که کاپادوکیا را خالی نموده اند و تنها توریستان در آن حضور دارند. البته این هم می تواند خوب و یا بد باشد. با این وجود جریان داشتن زندگی در کندوان مزیتی برای این روستای تاریخی است که می تواند به جذب بیشتر توریستان هم بیانجامد.

او بعلاوه از وجود عواملی به عنوان موانع ثبت جهانی کندوان یاد کرد و گفت: ساخت و سازهای غیرمجازی که قبل از دهه 70 صورت گرفته از جمله موانع ثبت جهانی این روستای تاریخی است. تقریبا نیمی از روستا در آن سال ها تخریب و ساخت و ساز تازه در آن صورت گرفته است. برطرف این موانع نیز سخت است.

منبع: همگردی

به "مسجد قدیمی کندوان در معرض خطر ریزش واقع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد قدیمی کندوان در معرض خطر ریزش واقع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید