ساخت روبات دستیار جراح با قابلیت چرخش به 8 جهت، بی مهری مسئولان به اختراعی که ضریب خطای انسانی در اتاق عمل را به صفر می رساند!

به گزارش وبلاگ بارزند، محمد نادری زاده نخبه و مخترع دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تجهیزات پزشکی است که از مسائل و فرایند کسب موفقیت های خود می گوید.

ساخت روبات دستیار جراح با قابلیت چرخش به 8 جهت، بی مهری مسئولان به اختراعی که ضریب خطای انسانی در اتاق عمل را به صفر می رساند!

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ بارزند، امروزه استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان اغلب بر روی فعالیت های خدماتی مانند فروش، حمل ونقل، تاکسی های اینترنتی و غذا فعالیت می نمایند. از همین رو احتیاج است اکوسیستم استارت آپ ها و کارآفرینان به سمت حوزه های کمتر مورد توجه بـا پتانسـیل بالا و اثـرات اجتماعی و مالی و ملی بالا در شرایط کنونی راهنمایی گردد.

باتوجه به چالش های متعدد کشور در عرصه هایی مانند کشاورزی، سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیط زیست، آلودگی و انرژی، در این بین گروه ها و شرکت های دانش بنیانی شکل گرفته اند که به صورت غیرمستقیم اندیشه و خلاقیت را وارد چرخه های فراوری تا بازار می نمایند. خبرگزاری وبلاگ بارزند در راستای معرفی و تجربه نگاری فناوری، با گروه های استارت آپی پیروز در قالب پاتوق نخبگان همراه شده و پای صحبت وبلاگ بارزندن نشسته است.

پاتوق نخبگان محفلی برای مخترعان و نخبگان است که در سلسله نشست هایی در راستای معرفی دستاوردها و چالش های استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در خبرگزاری وبلاگ بارزند برگزار می گردد. در ششمین نشست میزبان محمد نادری زاده دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی و کارآفرین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مخترع و فعال در حوزه فراوری تجهیزات پزشکی هستیم. در ادامه مشروح قسمت پایانی این تبادل نظر را می خوانید.

برای یک طرح 21 بار به صنایع و معادن مراجعه کردم

چرخه حمایت دولت از فراورینمایندگان فرسایشی است

دارایی می گوید اصلاً نمی خواهم در این کشور فراوری صورت گیرد!

وبلاگ بارزند: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

نادری زاده : من محمد نادری زاده متولد 1366 هستم، کارشناسی اتاق عمل، کارشناسی ارشد ارگونومی و الآن هم دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی و کارآفرین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هستم.

10 ثبت اختراع دارم که سه مورد از آن ها در ثبت بین المللی اختراعات آمریکا تصویب شده و دو مورد نیز در جشنواره بنیاد ملی نخبگان برگزیده شده است. من ابتدا مخترع سطح سه بنیاد شدم، سپس سطح دو بنیاد را کسب کردم و سال قبل هم مخترع سطح یک بنیاد ملی نخبگان شدم.

در سال 94 کارآفرین برترین کشور شدم. پنج سال پیاپی در سال های 93، 94، 95 و 96 به عنوان کارآفرین برتر استان فارس انتخاب شدم و در سال 94 هم در صنعت کشور اول شدیم.

شرکت ما در شهرک صنعتی جهرم واقع شده، در حوزه فراوری تجهیزات پزشکی فعال بود که 60 پرسنل داشت، ولی متأسفانه آبان ماه سال گذشته هر 60 نفر را تعدیل نیرو کردم. ما چهار خط فراوری راه انداختیم که یکی از محصولات فراوریی ترولی پانسمان شستشوی اتوماتیک بود.

وبلاگ بارزند: در مورد ساخت چراغ سقفی جراحی با نورLED شرح دهید.

نادری زاده: اکنون نیز چراغ های LED در بیمارستان ها وجود دارد و استفاده می گردد. در بیمارستان ها 120 چراغ LED کنارهم گذاشته می گردد که نور را فوکوس کند و از آن استفاده می نمایند. اما ما با استفاده از تعداد کمی چراغ LED و چند لنز نور را متمرکز کردیم.

نوآوری ما در کمتر استفاده کردن از این چراغ ها است که منجر به کاهش هزینه ها و کاهش فراوری گرمای ناشی از این چراغ ها است. در واقع تکنولوژی است که با عدسی کار می نماید. یکی دیگر از قابلیت های این اختراع، وجود دوربینی است که جراح بتواند محیط جراحی در بیمارستان را برای دانشجو شرح دهد.

دانشجویان سال اول جراحی، دستیار، دانشجوی اتاق عمل سال دوم، دانشجوی پرستاری، رزیدنت و... عمل جراحی را نمی بیند که بخواهد یاد بگیرد. از همین رو وجود این دوربین در این دستگاه احتیاج بود. این دوربین قابلیت زوم شدن نیز دارد که جراح بتواند محیط جراحی را به صورت لایوسرجری در بیمارستان برای دانشجو شرح دهد. با استفاده از این قابلیت حتی احتیاج به حضور دانشجو در اتاق عمل نیست. هر چند اکنون نیز دانشجویان در اتاق عمل چیزی نمی بینند.

با استفاده از این دستگاه و دوربین آن دانشجو می توانند تمام فرآیند عمل جراحی را با دقت ببینند و حتی مربی دانشجو نیز فرآیند عمل را شرح دهد، اما در اتاق عمل امکان شرح فرآیند جراحی برای دانشجو وجود ندارد زیرا سروصدا می گردد، بنابراین دانشجو فقط نگاه می نماید و بیرون می آید.

وبلاگ بارزند: هزینه ساخت این دستگاه چقدر است؟

نادری زاده: حدودا قیمت چراغ LED بین 200 الی 300 میلیون تومان است. ما این دستگاه را با استفاده روی چراغ قدیمی برای بیمارستان 10 میلیون تومان ساختیم، البته این هزینه بدون دوربین است. با احتساب هزینه دوربین نزدیک 20 میلیون تومان می شد.

وبلاگ بارزند: روبات های کشش دهنده پای بیمار را معرفی کنید.

نادری زاده: در اتاق عمل زمانی که استخوان بیمار را می شنمایند، استخوان شکسته روی هم قرار می گیرد که در اتاق عمل این استخوان باید در راستای هم قرار گیرد تا جراح بتواند پلاتین بگذارد. در اتاق عمل برای انجام این کار وزنه ای آویزان می نمایند که ماهیچه شل گردد تا پرسنل اتاق عمل بتواند استخوان را بکشد. اکنون در ایران و تمام زمانی که استخوان بیمار می شکند، پرسنل اتاق عمل خودشان و با نیروی دستشان می کشند که این دو استخوان در راستای هم قرار بگیرد، تا جراح بتواند پلاتین بگذارد و با پیچ فیکسش کند.

نادری زاده: تمام وسایلی که درست کردم بر اساس مسائلی بوده که با آنها درگیر بودم، در بخش های بیمارستانی دیدم و به دنبال راه حلی برای آن بودم.

این در حالی است که نزدیک 80 درصد پرسنل اتاق عمل مسائل کمردرد و دیسک کمر دارند؛ بعضی از بیماران چاق و سنگین وزن هستند و آن پرسنل نمی تواند عضله را بکشد تا دو استخوان شکسته در یک راستا قرار بگیرد. از همین رو جراح مجبور می گردد یک استخوان بیمار را کوتاه کند که بتوانند حداقل راستای استخوان را حفظ نمایند تا مریض بتواند راه برود، اما بیمار لنگان لنگان راه می رود چون پای مریض بلند و کوتاه می گردد. مریض لنگان لنگان راه می رود چون یک وسیله ای نبوده که این کار را انجام دهد، استخوانش را کوتاه کردند.

من برای جلوگیری از کوتاهی پای بیمار و یاری به کارکنان اتاق عمل، روباتی طراحی کردم که قابلیت چرخش در هشت جهت دارد، این روبات دارای مانیتور نیز هست و جراح می بیند و به طور مثال از روبات بخواهد دو میلیمتر بکشد، دو میلیمتر می کشد می ایستد.

در اتاق عمل نیروی انسانی ممکن است خسته گردد، و دستش را شل کند، جراح هم متوجه نگردد، بعد از جراحی متوجه شوند که استخوان لبه پیدا نموده است، دوباره به عناوین مختلف مثل اینکه به مریض بگویند لخته درون پا جمع شده، خونمردگی شده و... مریض را به اتاق عمل بیاورند زیرا می خواهند استخوانش را اصلاح نمایند. اما روبات نیروی انسانی نیست که خسته گردد و این قبیل از مسائل رخ دهد.

تمام وسایلی که درست کردم بر اساس مسائلی بوده که با آنها درگیر بودم، در بخش های بیمارستانی دیدم و به دنبال راه حلی برای آن بودم.

4084/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "ساخت روبات دستیار جراح با قابلیت چرخش به 8 جهت، بی مهری مسئولان به اختراعی که ضریب خطای انسانی در اتاق عمل را به صفر می رساند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت روبات دستیار جراح با قابلیت چرخش به 8 جهت، بی مهری مسئولان به اختراعی که ضریب خطای انسانی در اتاق عمل را به صفر می رساند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید