تیمی که به دلایلی خودش نبود، احتیاج به تغییرات همه جانبه

به گزارش وبلاگ بارزند، خبرنگاران - گروه ورزشی: از چهار دیداری که برای تیم ملی به عنوان یک مأموریت سخت تعریف شده است یکی تمام شد. ایران با سه گل هنگ کنگ را شکست داد و سه امتیاز را برای خودش ذخیره کرد تا در چشم به دیدارهای آینده داشته باشد.

تیمی که به دلایلی خودش نبود، احتیاج به تغییرات همه جانبه

این پیروزی البته قابل پیش بینی بود چرا که هنگ کنگ در 53 سال تاریخ رقابت دو تیم نتوانسته بود ایران را در ملاقاتهای رسمی شکست دهد و حتی نتوانسته بود یک گل وارد دروازه ایران کند. اما این بار یک گل زد تا هم خودی نشان دهد و هم به ملی پوشان ایران درس تازه ای بدهد.

نمایش ایران برابر هنگ کنگ هر چند با پیروزی همراه بود اما انتقاداتی را هم به همراه داشت و بعضی کارشناسان از شیوه بازی تیم ملی و عملکرد تعدادی از بازیکنان انتقاد و عنوان کردند که انتظارشان بیشتر از این بوده است.

ترکیب ابتدایی تیم ملی

سرمربی تیم ملی برای ملاقات با هنگ کنگ نفراتی را انتخاب کرد که در بعضی پست ها ابهاماتی را به همراه داشت. شجاع خلیل زاده یکی از بازیکنانی بود که در خصوصش عنوان شد زمانی که مرتضی پورعلی گنجی روی نیمکت نشسته و باتجربه تر و بهتر از او است، چرا باید بازیکنی در قلب خط دفاعی قرار بگیرد که نه تجربه لازم را دارد و نه این که از نظر فنی برتر از هم تیمی اش است.

صادق محرمی دیگر بازیکنی بود که مورد انتقاد قرار گرفته است. او که در دفاع راست به میدان رفت نتوانست در ارسال ها روی دروازه تأثیرگذار باشد و در شرایطی که حریف دفاع اتوبوسی داشت و می شد از کناره ها فرصت گلزنی ایجاد کرد، محرمی در ارسال هایش پیروز نبود و نتوانست تأثیرگذاری مثبتی در فرایند تهاجمی تیم ملی داشته باشد.

تیم سنگین و کند

ملی پوشان ایران برابر تیم دست و پا بسته هنگ کنگ که حتی توانایی حفظ توپ برای چند ثانیه را هم نداشتند بسیار سنگین و کند بود. هم در فاز حمله و هم در امور دفاعی. این مشکل شاید در ملاقات برابر حریف شرق آسیا دردسرساز نشد اما قطعاً در ملاقات با تیم های عراق و بحرین برای شاگردان اسکوچیچ مشکل درست خواهد نمود.

بازیکنان تیم ملی در حمله توپ و انتقال به حمله بسیار کند، با حوصله و در آرامش کامل عمل می کردند و انگار نه انگار که زدن تعداد گل های بیشتر به هنگ کنگ می توانست خط و نشانی جدی برای حریفان باشد. همان کاری که بحرین با کامبوج کرد و هشت گل به این تیم زد.

مهدی طارمی کجا بود؟

یکی از پرسش ها در خصوص عملکرد تیم ملی مقابل هنگ کنگ این است که مهدی طارمی به عنوان بازیکنی که در پورتو فصل فوق العاده ای را پشت سرگذاشته است کجا بود و چه عملکردی داشت؟ چرا در طول زمانی طارمی داخل زمین بود حرکت اثرگذار یا موقعیت خطرناکی از او ندیدیم؟ آیا مشکل از تغذیه کردن او بود یا این که طارمی انگیزه های لازم برای این ملاقات را نداشت؟ بجز صحنه ای که اعتقاد داریم روی طارمی خطای پنالتی شد دیگر کسی از او صحنه دومی به یاد دارد؟

سردار آزمون هم خودش نبود

سردار البته بهتر از مهدی طارمی جنگید و کوشش کرد اما او هم به عنوان بازیکنی باتجربه و خطرناک که در لیگ روسیه عملکرد خوبی داشته است در این ملاقات خودش نبود. نه شوت هدفداری نه ضربه سر خطرناکی و نه.... شاید دلیل این کمتر به چشم آمدن دفاع پرتعداد حریف بود که به سردار و طارمی اجازه نمی داد از فضای لازم برای بروز توانایی هایشان استفاده نمایند.

باید به تیم ملی حق داد

تیم ملی ایران در شرایطی راهی بحرین شد تا چهار ملاقات حساس و سرنوشت ساز را برگزار کند که نه تنها بازی تدارکاتی نداشت بلکه یک اردوی تدارکاتی مناسب هم برای این رویداد نداشت. فراموش ننموده ایم که کارلوس کی روش قبل از چنین تورنمنت هایی تیم ملی را به اردوهای بلند مدت خارجی می برد و چند هفته ای بازیکنان را در اختیار داشت تا تیمش را برای رویارویی با حریفان آسیایی آماده کند اما اسکوچیچ بدون یک اردوی خوب و تأثیرگذار راهی بحرین شد.

از سوی دیگر آب و هوای بحرین و البته زمین بی کیفیت و محلاتی استادیوم المحرق شرایط را برای ملی پوشان سخت نموده بود. به همین خاطر باید به بازیکنان تیم ملی هم حق داد که با روزهای خوبشان فاصله داشته باشند. باید امیدوار بودک که در ملاقات برابر بحرین و عراق این کیفیت از تیم ملی تغییر کند و ملی پوشان ایران به اندازه خودشان عمل نمایند.

احتیاج به تغییرات در همه بخش ها

تیم ملی برای این که بتواند دو ملاقات حساس برابر عراق و بحرین را با پیروزی پشت سر بگذارد احتیاج به تغییرات تاکتیکی و ترکیبی و روانی دارد. اسکوچیچ باید در انتخاب نفرات اصلی برای این دو ملاقات دقت بیشتری کند و مردانی با خصوصیات تهاجمی و انگیزشی بالا انتخاب کند تا با روحیه جنگندگی خود بتوانند گلیم تیم ملی را از آب بیرون بکشند.

بازیکنان تیم ملی باید از نظر روحی برای این ملاقات دو آماده شوند و مثل ملاقات برابر هنگ کنگ سرد و یخ و بی تفاوت نباشند. ملاقات با عراق و بحرین مردانی می خواهد که از دقیقه یک تا 90 به فکر گل زدن و کوبیدن حریف باشند. این دو ملاقات اسکوچیچی کنار خط می خواهد در قامت کی روش که سر بازیکنانش، سر داور و سر مربی و بازیکن حریف فریاد بزند و به مردانش برای رسیدن به پیروزی انگیزه بدهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تیمی که به دلایلی خودش نبود، احتیاج به تغییرات همه جانبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیمی که به دلایلی خودش نبود، احتیاج به تغییرات همه جانبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید