آیا گوشی های آیفون ویروسی می شوند؟

به گزارش وبلاگ بارزند، وقتی صحبت از امنیت گوشی هوشمند می گردد، معمولا همه می گویند آیفون قابل اعتمادتر است و اندروید سریعا به ویروس آلوده می گردد. نصب برنامه های مخرب بر روی آیفون از منابعی غیر از اپ استور گرچه غیر ممکن نیست، اما بسیار سخت است.

آیا گوشی های آیفون ویروسی می شوند؟

به گزارش وبلاگ بارزند به نقل از rahnamato، این مساله نشان می دهد که اپل به امنیت سیستم عامل های خود اهمیت زیادی می دهد. اما توجه داشته باشید که iOS هنوز هم صد در صد امن نیست و گاه با آسیب هایی روبرو می گردد. گرچه بیشتر این آسیب پذیری ها به سرعت به وسیله این شرکت رفع می شوند. در ادامه خواهیم دید که آیا گوشی های آیفون هم ویروسی می شوند یا خیر.

iOS چگونه از ما در برابر بدافزار ها محافظت می نماید؟

اپل سیستم عامل iOS را طوری طراحی نموده است که کاربران بتوانند اپلیکیشن های مورداحتیاج خود را فقط به وسیله اپ استور دانلود نمایند؛ اپل برنامه های اپ استور را مرتبا آنالیز نموده و در صورت تشخیص کوچکترین آسیب پذیری آن ها را از اپ استور حذف می نماید. مگر اینکه کاربران دستگاه خود را جیلبریک نمایند.

در اندروید کاربران می توانند مانند ویندوز برنامه ها را از هر منبعی دانلود و نصب نمایند. این موضوع احتمال ویروسی شدن دستگاه را بالا می برد؛ بنابراین در صورتی که اپلیکیشن موردنظر خود را از اپ استور دانلود کنید، می توانید مطمئن باشید که سیستم شما دچار ویروس نخواهد شد.

بعلاوه اپل اغلب بروزرسانی های جدیدی برای سیستم عامل های خود منتشر می نماید. این یکی دیگر از مزایای کلیدی iOS نسبت به اندروید است. بعلاوه مهم است که حتما همه دستگاه ها آخرین نسخه سیستم عامل سازگار را دریافت نمایند. اگر به آمار نسخه های iOS نگاه کنیم، متوجه می شویم که بیشتر کاربران آخرین نسخه سازگار با دستگاه خود را دریافت نموده اند. همه این ها برای محافظت کامل از دستگاه در مقابل ویروس ها لازم است.

مورد سوم اینکه iOS قابلیتی به نام sandboxing را ارائه می دهد. این قابلیت به هیچ یک از برنامه های تازه نصب شده اجازه دسترسی به داده های سایر برنامه ها را نخواهد داد. حتی اگر به طور ناخواسته یک برنامه مشکوک را نصب کنید، سطح دوم حفاظت iOS به آن امکان دسترسی به سیستم عامل و فایل ها را نخواهد داد.

در چه صورت یک گوشی آیفون ویروسی می گردد؟

علیرغم این واقعیت که فناوری اپل از نظر امنیت عالی است، اما هنوز هم مهاجمان زیادی وجود دارند که سعی در آلوده کردن گوشی های این شرکت را دارند. آن ها با ارسال یک ایمیل برای قربانی و یا مکالمه با او در سایت های دوستیابی، برنامه ها و رسانه های اجتماعی می توانند افراد را قربانی نمایند. بعضی دیگر نیز پیغام های تصادفی با موضوع پیشنهادات سرمایه گذاری و معاملاتی در واتساپ ارسال می نمایند.

چگونه پیغام های کلاهبرداران را تشخیص دهیم؟

اپل توصیه هایی در مورد نحوه تشخیص ایمیل ها و پیغام های مشکوک را به مشتریان خود ارائه داده است که شامل موارد زیر می گردد:

پیغام های ارسال شده با نام اپل و سایر شرکت های معروف

پاپ آپ ها و تبلیغاتی که ادعا می نمایند دستگاه کاربر دارای مسائل امنیتی است

تماس های تلفنی یا پست های صوتی که ادعا می نمایند از پشتیبانی اپل هستند

تبلیغات ساختگی که کالا ها و جوایز رایگان را وعده می دهند

دعوت های مشکوک برای مشترک شدن در هر جایی

توجه داشته باشید که این موارد تنها مختص کاربران آیفون نیست و کاربران سایر سیستم عامل ها را نیز شامل می گردد. بنابراین، اگر کاربران آیفون لینک های مخرب را باز ننمایند و برنامه های مشکوک را دانلود ننمایند، هرگز با هیچ ویروسی در گوشی هوشمند خود برخورد نخواهند کرد.

جیلبریک چیست؟

جیلبریک (Jailbreak) امکان دور زدن محدودیت های اپل و دسترسی به حقوق مدیر iOS را به کاربران می دهد. در صورت جیلبریک کردن گوشی، کاربران اپل می توانند مانند کاربران اندروید برنامه ها را از هر منبعی دانلود و نصب نمایند.

آیا گوشی آیفون به آنتی ویروس احتیاج دارد؟

می توان گفت که گوشی های آیفون به آنتی ویروس احتیاجی ندارند. اپل از قبل فکر امنیت کاربران خود را نموده است و آن ها مجبور نیستند که برای این کار هزینه ای بپردازند. برای حفظ امنیت گوشی آیفون خود، تنها کافی است که برنامه ناخواسته ای را نصب نکنید.

شاید بپرسید وجود این همه آنتی ویروس در اپ استور برای چیست؟ چنین برنامه هایی به یافتن دستگاه های گمشده یاری می نمایند و از شما و هویت دیجیتالیتان در برابر وب سایت های خطرناک، وایفای ناامن، سرقت شناسه یا هک محافظت می نمایند. برای حفظ امنیت گوشی آیفون خود کافی است آن را جیلبریک نکنید، iOS را به موقع به روز کنید و برنامه ها را فقط از اپ استور نصب کنید.

منبع: فرارو

به "آیا گوشی های آیفون ویروسی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوشی های آیفون ویروسی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید