دفاع جانانه علی خسروی از داوران فوتبال ایران

به گزارش وبلاگ بارزند، لیگ بیست و یکم در حالی به انتها رسید که در طول فصل، فوتبال ایران شاهد اعتراضات شدید نیمکت ها و بازیکنان به داوری ها و بعلاوه بیانیه نویسی باشگاه ها علیه قضاوت داوران بود.

دفاع جانانه علی خسروی از داوران فوتبال ایران

در همین خصوص گفت وگویی با علی خسروی عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال داشتیم و از او درباره برنامه کمیته داوران برای کاهش اشتباهات سوال کردیم که البته او اعتقاد داشت اشتباهات در لیگ بیست و یکم بیشتر از سال های گذشته نبوده است.

خسروی بعلاوه درباره شرایط برگزاری کلاس های آموزشی و تست های آمادگی جسمانی داوران، امکانات و شرایط ایجاد تغییر در فهرست داوران صحبت کرد و به غیرقانونی بودن حضور افشاریان در کمیته داوران با توجه به فعالیتش در هیئت فوتبال، واکنش نشان داد.

این تبادل نظر را در ادامه می خوانیم:

* اعتراضات زیاد بود نه اشتباهات!

من اعتقاد ندارم که در سال گذشته اشتباهات داوری بیشتر از سال های قبل بوده است؛ من اعتقاد دارم ما همواره حدود 20 تا 25 درصد تلرانس اشتباه داوری داریم. طبق قوانینی که به صورت کلی در ارزیابی مسابقات وجود دارد، معمولا 15 تا 20 درصد اشتباهات قابل قبول است. در سال گذشته اعتراضات زیاد و جرایم شخصی وجود داشت. خیلی زمان ها داور ها در استفاده از کارت های زرد و قرمز کوتاهی می کردند و خیلی مواقع تندروی می کردند. اشتباهات برای نتایج بازی مثل همه سال های گذشته بود؛ بنابراین اشتباهات خیلی زیاد نبوده است.

* استاد اسپانیایی برای داوران و ناظران

از حدود 6 مرداد کلاس های پیش فصل آغاز می شوند و استادی از اسپانیا می آید که برای داوران آقا و ناظران خانم و آقا کلاس بگذارد و سعی می کنیم که داور ها طبق تمام معیار های فیفا به روز بشوند. امیدوارم تمام ناظران و داوران در کلاس ها دقت نمایند و تست ها را بزنند و اشتباهات را کم نمایند. در بحث آمادگی جسمانی سال جاری تاکید شده است و ما هم سعی می کنیم استاندارد های بالا گرفته گردد و در ابتدا کمیته داوران استان ها تست ها را بگیرند و نفرات را به ما معرفی نمایند.

* تعداد داوران کم خواهد شد

من حدود 20 روز قبل هم گفتم چیدمان حدود 115 داور در لیگ برتر برای هفته ای 8 بازی خیلی سخت است؛ کولینا رئیس کمیته داوران جهان هم اینجا هنگ می نماید. حتی در سال های گذشته 140-145 داور هم داشته ایم. ما باید به نسبت معقولی برسانیم و این نسبت معقول به عملکرد داوران و ناظران در تست ها بستگی دارد. من سعی می کنیم 60-70 درصد عملکرد آن ها را در امتحان ها در نظر بگیریم و 30-35 درصد هم عملکرد آن ها در سال های گذشته و همکاری با کمیته داوران. فکر می کنم سال جاری بتوانیم تعداد داوران را کمتر کنیم که داور ها با یک قضاوت، پنج هفته بیرون نباشند در ماه حداقل دو قضاوت لیگ برتر، یک قضاوت استانی و یک لیگ یک داشته باشند.

* برنامه هایمان یک ماه و نیم زمان می برد

از 6 مرداد تا مهر ماه همه کلاس ها برگزار می گردد؛ لیگ برتر، لیگ یک و دو و سه. همه ناظر ها آزمون های مختلف را می دهند. این برنامه برای خانم ها هم در فوتبال و فوتسال وجود دارد و تمام این ها برنامه هایی است که یک ماه و نیم زمان می برد.

* به سیستم رادیویی تازه احتیاج داریم

دستمزد داوران در لیگ برتر بالا رفت و داوری که یک میلیون می گرفت در حال حاضر پنج میلیون می گیرد. مصوب شده تمام دستمزد ها پنج برابر گردد و حتما باید سازمان لیگ یاری کند که ما پنج برابر را اعمال کنیم. در مورد سیستم رادیویی ما حتما به سیستم تازهی احتیاج داریم که طوری باشد که خیال داوران از خراب نشدن آن ها راحت باشد، قابل حمل باشد، جنس خوبی داشته باشد و قیمت آن هم مناسب باشد.

* یاری داور ویدئویی؟ پیشرفتی نداشتیم!

تا الان یاری داور ویدئویی به جایی نرسیده و طبق تاکید هایی که از فیفا و AFC داشتیم داوران و یاری داوران ما باید آموزش یاری داور ویدئویی را ببیند و مدرک آن را بگیرند و تمرین نمایند تا به مسابقات مهم جهانی و المپیکی و آسیایی دعوت بشوند. تا الان راجع به یاری داور ویدئویی هیچ اقدام مثبتی نشده است.

* در فهرست خانه تکانی نمی کنیم

فهرست بین المللی بر اثر فاکتور های خاصی است؛ اگر داور آزمون های داخل و خارج کشور را با موفقیت طی کند در فهرست می ماند و دلیلی ندارد که در فهرست خانه تکانی کنیم. ما بین داورانی که از نظر سنی می توانند در فهرست باشند و داوران جوان امتحان های سختی می گذاریم که کم کم فهرست جوان تر بگردد و در سال های آینده تغییرات بیشتری در آن دیده بگردد. بخواهیم یکباره فهرست را به هم بریزیم دست خودمان خالی می گردد.

*افشاریان خودش باید تصمیم بگیرد

اینکه آقای افشاریان همزمان رئیس کمیته داوران و رئیس هیئت فوتبال کهکیلویه و بویراحمد به سیاست های فدراسیون مربوط است. به نظر من خود ایشان باید در این زمینه تصمیم بگیرد، اما قبلا هم این اتفاق اتفاق افتاده و آقای اصفهانیان هم رئیس هیئت فوتبال زنجان و رئیس کمیته داوران بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم این مسئله مجددا در هیئت رئیسه طرح می گردد یا خیر یا اینکه خود آقای افشاریان در این قضیه چه تصمیمی می گیرد.

منبع: ورزش سه

منبع: فرارو

به "دفاع جانانه علی خسروی از داوران فوتبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاع جانانه علی خسروی از داوران فوتبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید