خبرنگاران اجرای 7 پروژه زیست محیطی در آذربایجان غربی

به گزارش وبلاگ بارزند، ارومیه- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته 90 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرای هفت پروژه زیست محیطی تخصیص یافت که موجب شد این طرح ها به نحو مطلوبی اجرا و بخش اعظم آن به اتمام برسد.

خبرنگاران اجرای 7 پروژه زیست محیطی در آذربایجان غربی

مهران نظری روز آدینه در حاشیه بازدید از محیط بانی رشکان ارومیه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ بارزند هدف از اجرای این طرح ها را ارتقای سطح مولفه های زیست محیطی در سطح استان آذربایجان غربی اعلام کرد و اضافه کرد: از شاخص ترین این پروژه ها می توان به اجرای طرح حفاظت فیزیکی سواحل دریاچه ارومیه حد فاصل سلماس تا میاندوآب با اعتبار 50 میلیارد ریال، انتقال مالکیت زیستگاه های مهم گونه در معرض خطر انقراض میش مرغ از اشخاص به دولت با اعتبار15 میلیارد ریال اشاره نمود.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه های بسیار مهم در حوزه شهرستان بوکان احداث پاسگاه محیط بانی شهر بوکان می باشد، ادامه داد: این طرح در زمره پروژه های مصوب استانی سال 1397 بوده و به دلیل عدم تامین اعتبار کافی، عملیات اجرایی آن دچار رکود شده بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با حسن نظر و حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و افزایش اعتبار مصوب پروژه از 6 هزارمیلیون ریال به 16 هزار میلیون ریال، شاهد برطرف موانع اعتباری پروژه و شروع عملیات اجرایی آن در هفته دولت سالجاری می باشیم.

وی با بیان اینکه طرح حفاظت فیزیکی پارک ملی دریاچه ارومیه از جمله طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه می باشد گفت: این طرح در سال 1395با هدف حفظ پوشش های گیاهی پدید آمده در اراضی ساحلی حاصل از پسروی آب دریاچه در دوران خشکسالی کلید خورده است.

نظری اضافه کرد: مقابله با پدیده طوفان های نمکی و همچنین حفاظت از تنوع زیستی غنی پارک از دیگر اهداف این طرح است.

وی اعلام کرد: در امسال نیز طرح حفاظت فیزیکی با هزینه بیش از 80 میلیارد ریال و با عقد قرارداد با شرکت ارایه دهنده خدمات حفاظتی منتخب در مناقصه و بکارگیری 34نفر نیروی حفاظتی در نوار ساحلی غربی دریاچه به طول 270 کیلومتر در حد فاصل شهرستان های سلماس تا میاندوآب عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: ایجاد پاسگاه محیط بانی در قالب این طرح و حضور مداوم نیروها در منطقه و به دنبال آن پایش مستمر محیط منجر به تحقق اهداف از پیش معین شده طرح شده است.

نظری گفت: با اجرای طرح در امسال با اولویت حفظ پوشش گیاهی منطقه و آموزش جوامع محلی و همگام سازی مردم محلی با اولویت های زیست محیطی امید است ضمن احیای بدنه آبی دریاچه، تنوع گیاهی و جانوری پارک نیز حفظ و احیاء گردد.

به علت اهمیت ملی، منطقه ای و بیالمللی زیستگاههای حیات وحش و به منظور حفظ تعادل اکولوژیکی و اهمیت و نقشی که حیوانات و پرندگان در زنجیره حیات طبیعی ایفا می نمایند، کانون هایی از استان آذربایجان غربی به عنوان مناطق حفاظت شده شناسایی شده تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از شکار بی رویه و انقراض نسل وحوش و نیز حفاظت از این مناطق از دستبرد متجاوزان زیست محیطی به عمل می آید.

منطقه حفاظت شده پارک ملی ارومیه، منطقه حفاظت شده (مراکان) و منطقه حفاظت شده آغ گل از مهم ترین این مناطق هستند.

به منظور تأمین امنیت جانوران پنج منطقه نیز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است که شامل دره شهیدان بین ارومیه و اشنویه، زرآباد خوی، آغ گل ماکو، دشت بیان شاهین دژ و نیزارهای کوه قیط میمند شهرستان نقده می باشد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران اجرای 7 پروژه زیست محیطی در آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اجرای 7 پروژه زیست محیطی در آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید