استفاده از زغال سنگ برای ارتقای فرآیند نمک زدایی

به گزارش وبلاگ بارزند به نقل از نیواطلس، آندریا فراتالوچی دانشیار دانشگاه علم و فناوری عبدالله سعودی پیروز شد از ماده ای به نام پودر فشرده کربنیزه برای نمک زدایی از آب دریا استفاده کند. برای فراوری این پودر زغال سنگ یا زغال چوب آسیاب شده و به پودر تبدیل می گردد.

استفاده از زغال سنگ برای ارتقای فرآیند نمک زدایی

سپس این پودر فشرده شده و به یک ماده جامد متخلخل مبدل می گردد. بعلاوه می توان این ماده را به شکل دلخواه قالب ریزی کرد. با ترکیب این پودر فشرده با فیبرهای کتان طبیعی، قطعات 20 سانتیمتری در 20 سانتیمتری به دست آمد که در درون کانتینرهای 34 در 34 سانتیمتری حاوی آب دریا قرار گرفتند.

پس از گرم شدن سطح سیاه این بلوک ها به دلیل تابش نور خورشید، الیاف آنها آب را به درون کشیده و نمک آب را جذب کردند. در نهایت آب شیرین و قابل آشامیدن به دست آمد. نکته مهم این است که بلوک های یادشده به دفعات قابل استفاده هستند. بهره وری این روش نمک زدایی دو تا سه برابر بیشتر از سیستم نمک زدایی خورشیدی است.

مذاکراتی با شرکت هلندی PERA برای تجاری سازی این فناوری شروع شده و انتظار می رود استفاده تجاری از این بلوک های پیشرفته اولین بار در کارخانه ای در برزیل شروع گردد. هزینه استفاده از این روش یک سوم هزینه نمک زدایی خورشیدی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "استفاده از زغال سنگ برای ارتقای فرآیند نمک زدایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از زغال سنگ برای ارتقای فرآیند نمک زدایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید